Sökning: "Skolans friluftsliv"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden Skolans friluftsliv.

  1. 11. Närmiljöns påverkan på friluftsliv : En intervjustudie om hur närmiljön påverkar kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse på högstadieskolor i fjällmiljö jämfört med stadsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linn Eliasson; Malin Asplund; [2020]
    Nyckelord :Friluftsliv och utevistelse; undervisning och bedömning; närmiljö; ramfaktorer; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är ett kulturarv i Sverige och har bevisats leda till en förbättrad hälsa. Därför finns det ett starkt stöd för friluftsliv och utevistelse i kursplanen för idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 12. Prestation, träning eller upplevelse? : Högstadieelevers uppfattningar om friluftsliv i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sara Pavasson Hatta; Petra Wärja; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; perception; primary school; friluftsliv; uppfattning; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Mot bakgrund i tidigare forskning som har gjorts inom fältet är syftet med denna studie att undersöka vad ett mindre urval elever i grundskolans senare del, inom ramen för skolans idrottsundervisning, uppfattar att friluftsliv går ut på kopplat till Engströms praktiker och logiker. Vad anser eleverna att de ska lära sig under lektionerna i friluftsliv? Vilka syften lyfter eleverna med friluftsliv som innehåll i idrott och hälsa? Vilken/vilka logiker och praktiker präglas undervisningen i friluftsliv av enligt eleverna? Metod För att få svar på uppsatsens syfte och frågeställningar utgår studien från en kvalitativ ansats med intervjuer med hög grad av standardisering som metod. LÄS MER

  3. 13. Modellbaserad undervisning i friluftsliv : En pilotinterventionsstudie om hur en platspedagogik möliggör lärande för elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Chris Grönstedt; André Viksell; [2019]
    Nyckelord :outdoor education; pedagogy; landfullness; place pedagogy; place responsive; place based; instructional model; friluftsliv; pedagogik; skola; platsbaserad; platspedagogik; platsresponsiv; modellbaserat lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att genomföra och undersö̈ka modellbaserad undervisning inom friluftsliv med fokus på platspedagogiken och få svar på frågeställningarna: ●  Vilka upplevelser har eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? ●  Vad för lärandeerfarenheter skaffar sig eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? Metod I studien har en kvalitativ ansats tillämpats för att söka svar på frågeställningarna. Mer specifikt har en pilotinterventionsstudie på två lektioner med efterföljande kvalitativa intervjuer genomförts med 22 stycken elever i en skolklass i årskurs 6 belägen i södra Norrland. LÄS MER

  4. 14. Orientering som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa talar om relationen mellan orientering och friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Nowik; Amanda Tellström; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Physical education; Orienteering; Curriculum; Place responsive; Gymnastic teachers view in outdoor education; Brown outdoor education; Brown; Becoming place; Foucault theory; Friluftsliv; Orientering; Samband mellan friluftsliv och orientering; Kursplan; Styrdokument; Idrott och hälsa; Idrottslärarnas syn på friluftsliv; Idrottslärarnas syn på orientering; Idrottslärare och friluftsliv; Idrottslärare och orientering; Friluftsliv och närområdet; Diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7-9 talar om relationen mellan orientering och friluftsliv i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna studien avser besvara är följande: Hur bedrivs undervisningen i friluftsliv och orientering? Vilka geografiska områden används för friluftslivsundervisning? Hur används de geografiska områdena i undervisningen?  Metod Datainsamlingen till studien gjordes i form av semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  5. 15. Att trolla med knäna : För att undervisningen inom friluftsliv och utevistelse ska fungera måste idrottslärare trolla med knäna

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofie Hallberg; Lovisa Kerttu; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; momentinnehåll; likvärdighet; betygsättning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse upptar stor plats i kursplanen för ämnet Idrott och hälsa men tidigare studier och inspektioner visar att momentet inte ges motsvarande plats i undervisningen. Viss forskning pekar mot att olika yttre faktorer kan påverka lärarens möjligheter att bedriva undervisning inom friluftsliv och utevistelse. LÄS MER