Sökning: "Skolans historiska utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Skolans historiska utveckling.

  1. 1. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  2. 2. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Borglin; Julia Svensson; [2022]
    Nyckelord :artefakter; historiemedvetande; historisk empati; historiska platser; kritisk tänkande; museum;

    Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Sekulariseringens påverkan på religionskunskap i läroplanen för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Roberth Rasmusson; [2022]
    Nyckelord :church of Sweden; religious knowledge; secularization; syllabus; Swedish school; läroplanen; religion; sekularisering; svenska skolan; religionskunskap;

    Sammanfattning : Forskning gällande begreppen religion och sekularisering, samt hur dessa begrepp uttrycks i läroplanen är ett viktigt område att belysa eftersom jag anser att den är i behov av en utveckling, specifikt för lärare och skolans utveckling till ett öppensinnat och jämställt samhälle. Därför är syftet med den här texten att utforska den historiska utvecklingen av sekularisering i Sverige och hur sekularisering har påverkat hur religion kommer till uttryck i läroplanen för religionskunskap på gymnasiet genom att svara på frågan: Hur har sekularisering påverkat läroplanen för religionskunskap genom historien? Studiens mål är att belysa hur sekulariseringens utveckling har bidragit till formuleringen kring hur religion och olika livsåskådningar förmedlas i läroplanen mellan 1970 och 2011. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur - ett användbart redskap i historieundervisningen? : En litteraturöversikt om läsning av skönlitteratur i historieundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Edman; Ellinor Vinberg; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Alla elever har en förförståelse kopplad till historia, ett historiemedvetande, och skolans uppgift är att fördjupa detta genom att försöka få eleverna att inse hur nutiden är sammankopplad med dåtiden och hur eleverna själva är medskapare av historia. Elever behöver möta varierande undervisningsmetoder som utmanar deras historiska tänkande för att utveckling av historiemedvetande ska ske. LÄS MER

  5. 5. Svensk slavhandel i skolans värld -Samhällsdebatten kring den transatlantiska slavhandelns roll i densvenska historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hjalmarsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör samhällsdebatten kring det kontroversiella ämnet slavhandel, ochframför allt den transatlantiska slavhandel som Sverige var en del av mellan 1700–1800-talen.Den nutida svenska historieundervisning som vidrör kolonismen och därigenom slavhandeloch slaveri är i dagsläget nästintill obefintligt när det gäller specifik kunskapsförmedling omett svenskt perspektiv. LÄS MER