Sökning: "Skolans område"
Visar resultat 21 - 25 av 208 uppsatser innehållade orden Skolans område.
21. Specialpedagogers perspektiv på handledning med lärare i årskurs F-9
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Abstract Handledning är det område som studerades eftersom behovet ansågs vara stort för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i skolan. Handledning har ökat i samhället på grund av globalisering, nätverk, media och den snabba utvecklingen som dagens informationssamhälle har gått igenom. LÄS MER
22. ATT VÄLJA SKÖNLITTERATUR I SKOLAN : En studie om lärares och elevers val
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skönlitteraturen eleverna läser i skolan väljs ut, om det är läraren som väljer eller om det är eleven själv som får välja och hur dessa val påverkar elevernas läsintresse. Vi har också valt att undersöka om det fanns skillnader mellan kön och inställningen till skönlitterär läsning. LÄS MER
23. “Extra tålamod, extra tid och lite extra kärlek” : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelse av att arbeta med korridorselever
Master-uppsats,Sammanfattning : Within Swedish Secondary Schools, truancy has been an increasing concern over the last eleven years. A specific form of truancy is so called in-school truancy where the student is basically within the school corridors but to a lesser degree attends the lessons. LÄS MER
24. Idrottslärares arbete med fysisk aktivitet och uppfattningar om att ha en fysioterapeut som resurs – en intervjustudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Undersökningar visar att ungdomars fysiska aktivitet minskar, samtidigt växer den upplevda ohälsan. Fysisk aktivitet har positiv effekt på hälsan, men skolidrotten räcker inte för eleverna för att nå upp i de rekommenderade doserna. LÄS MER
25. Behöver du hjälp? : En intervjustudie om hur specialpedagoger upplever det särskilda stödet i yrkesförberedande gymnasieprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I svensk gymnasieskola under år 2021 så studerade 29% av eleverna på en yrkesförberedande utbildning, vilket motsvarar cirka 105 000 elever. Enligt policydokument likt Skollagen (SFS 2010:800 kap 3) så har dessa elever rätt till både en kvalificerad utbildning och ett så kallat adekvat särskilt stöd om de inte klarar av utbildningens kunskapskrav. LÄS MER