Sökning: "Skolans värdegrund Örebro universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Skolans värdegrund Örebro universitet.

  1. 1. Normer i mångreligiösa klassrum : Lågstadielärares erfarenheter av att bedriva en inkluderande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Boman; Cassandra Edetun; [2023]
    Nyckelord :Lågstadiet; mångreligiöst klassrum; religion; normer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera lågstadielärares erfarenheter och uppfattningar av att bedriva en inkluderande religionsundervisning i mångreligiösa klassrum. Syftet besvaras genom frågeställningar om lärarnas erfarenheter av utmaningar och möjligheter, motstridiga normer i förhållande till skolans värdegrund samt lärares uppfattningar om stöd från styrdokument. LÄS MER

  2. 2. “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’” : – en studie om hur samhällsnormer för kön, genus och sexualitet skildras i Ulf Starksungdomsbok Dårfinkar & dönickar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ekegren; Adelina Funke; [2023]
    Nyckelord :Värdegrunden; samhällsnormer; könsroller; genus; sexualitet; heteronorm; fördomar; Nikolajeva; Dårfinkar dönickar; Ulf Stark och didaktik;

    Sammanfattning : Hanna Ekegren & Adelina Funke: “‘En tjej!’ ‘Och den har man varit kär i!’”: En litteraturanalys av Ulf Starks Dårfinkar & dönickar (1984). Grundlärarprogrammet inriktning 4–6, Svenska, självständigt arbete, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  3. 3. ”Den omöjliga uppgiften” : Lärares arbete med etik och moral i åk. F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; Julia Ljungström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet med etik och moral utifrån ett lärarperspektiv i de samhällsorienterande ämnena, där arbetet med etiska frågor i skolan och lärares hantering av elevernas livsåskådningar kontra skolans värdegrund är de centrala frågeställningarna. För att närma sig studiens syfte har empiriskt material samlats in genom enskilda intervjuer med pedagoger med olika lång erfarenhet, som är verksamma i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundsarbete med inriktning mot skolans tidigare år –En komparation av Pippi Långstrump och Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Landberg; Linnea Wilén; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; barns rättigheter; dagens samhälle; Pippi Långstrump; tio kompisböcker; barnkonventionen; critical literacy;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Linda Palms material Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen (2014) och Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (1945). Detta material undersöks genom en kvalitativ analys med en komparativ metod. Syftet med denna uppsats är att komparera ett skönlitterärt verk med en tillrättalagd litteratur. LÄS MER

  5. 5. Normer och maktstrukturer i Arkeologensdotter : En analys med intersektionellt perspektiv av ett läromedel i historia irelation till skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Dahlin; Hanna Trulsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker med ett intersektionellt perspektiv vilka normer och maktstrukturersom konstrueras i läromedlet Arkeologens dotter samt hur dessa normer och maktstrukturerrelaterar till skolans värdegrund. De normer och maktstrukturer som undersöks är koppladetill kön, sexualitet, funktionalitet och kultur. LÄS MER