Sökning: "Skolbibliotek"

Visar resultat 11 - 15 av 299 uppsatser innehållade ordet Skolbibliotek.

  1. 11. Hur kan skolbiblioteket utgöra en resurs till elever i behov av särskilt stöd? : Ur tre skolbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Heléne Österqvist; [2023]
    Nyckelord :bibliotekslagen; lärande; skolbibliotek; skollagen; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur skolbiblioteket kan utgöra en resurs i lärandet för gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Tre skolbibliotekarier som är yrkesverksamma på gymnaiseskolor besvarade intervjufrågor av semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  2. 12. ”Att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till” : skolbibliotekets roll i det systematiska kvalitetsarbetet i det svenska skolsystemet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Bergvall; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering; förvaltning; Vedung; Czarniawska; flermetodsforskning;

    Sammanfattning : In 2021 a Swedish Government Official Report, which focused on school libraries was published. It suggested school libraries to be included in systematic quality work, and to be a part of that process was considered valuable. LÄS MER

  3. 13. ”Böcker är här och jag är där”. : En kvalitativ studie av hur skolbibliotekets resurser uppfattas av pojkar som läser svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Karin Johansson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; svenska som andraspråk; pojkar; högstadiet; läsintresse; identitetspositioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka upplevelser pojkar med svenska som andraspråk har av skolbiblioteket som resurs under sin högstadietid. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semi-strukturerade intervjuer berättar fem pojkar om hur de använder sig av skolbiblioteket som resurs, vilken funktion de upplever att skolbibliotekets verksamhet har fyllt under deras högstadietid och hur skolbibliotekets verksamhet påverkar deras intresse för läsning. LÄS MER

  4. 14. Gymnasielärares syn på skolbibliotekariens roll och samarbetet professionerna emellan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linn Burman; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Gymnasium; Samarbete; Lärare; Skolbibliotekariens roll; TLC-modellen; Professionsteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to develop a deeper understanding of how upper secondary teachers view the role of the school librarian and how these professions collaborate. Although the subject is well researched within Library and information science, there are few studies that illustrate the teacher's perspective and experiences of the school librarian's role, and collaboration between the professions. LÄS MER

  5. 15. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER