Sökning: "Skoldatatek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Skoldatatek.

  1. 1. Bibliotekets betydelse för läsning : Skol/folkbibliotekets aktiviteter och hjälpmedel riktade till elever i läs och skrivsvårigheter på låg och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Haage Ekelund; Lina Kesselmark; [2019]
    Nyckelord :folkbibliotek; skolbibliotek; samarbete; hjälpmedel; aktiviteter; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka aktiviteter och hjälpmedel folkbibliotek och skolbibliotek erbjuder elever i läs- och skrivsvårigheter på låg- och mellanstadiet, i syfte att stödja dem i deras läs- och skrivutveckling. Den metod som använts har varit kvalitativ studie med semistrukturerad intervju. LÄS MER

  2. 2. Den specialpedagogiska yrkesrollen på skoldatateken : En kartläggande enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Gylesjö; Maria Hedlund; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; skoldatatek; webbenkät; professionsteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : I det föreliggande arbetet som har både en analytisk och kartläggande dimension har vi undersökt den specialpedagogiska yrkesrollen på skoldatateken. Vi menar att arbetet på skoldatateken kan vara ett sätt för speciallärare och specialpedagoger att försöka etablera en ny form av professionsutövning. LÄS MER

  3. 3. iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Camilla Lindskog; Helen Pettersson; [2016-09-15]
    Nyckelord :Skoldatatek; nyanlända elever; skolutveckling; digitala verktyg; iPad; inkludering; kommunikation; undervisning; likvärdighet; pedagoger;

    Sammanfattning : Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir positiv då det är avgörande för den fortsatta skolgången. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av alternativa verktyg i ett skolpedagogiskt sammamhang : Specialpedagogers, speciallärares och Skoldatatekets arbete med alternativa verktyg, samt upplevelser av samarbetet dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Andersson; [2014]
    Nyckelord :Alternativa verktyg; dyslexi; elever med behov av särskilt stöd; högstadiet; it; Skoldatatek; speciallärare; specialpedagoger; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Undersökningen är inriktad mot arbetsmetoder och upplevelser av it och alternativa verktyg i klassrumspedagogiska sammanhang. Elever med dyslexi samt läs- och skrivsvårigheter ligger till grund. Denna studie utgår från två övergripande syften. LÄS MER

  5. 5. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER