Sökning: "Skoldemokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Skoldemokrati.

  1. 1. "Frihet är bättre än diktatur!" : Gymnasieelevers föreställningar om och erfarenheter av demokrati i skolan och i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Andersson; Maria Dahlström; [2023]
    Nyckelord :Skoldemokrati; demokratiuppdrag; elevuppfattningar; fokusgruppsintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers föreställningar om och erfarenheter av skolans demokratiuppdrag samt att tolka dessa till hur skolan sköter sitt demokratiuppdrag. För att definiera skoldemokrati har vi valt att konkretisera begreppet utefter Dahls fem demokratikriterier och Deweys definition av demokrati. LÄS MER

  2. 2. Skolpersonals roll i arbetet mot våldsbejakande extremism : En kvalitativ studie om skolpersonals erfarenheter om våldsbejakande extremism i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emily Engdahl; Emma Andersson; John Olsson; [2019]
    Nyckelord :Health; pedagogy; school; school democracy; school staff; violent extremism; Hälsa; pedagogik; skola; skoldemokrati; skolpersonal; våldsbejakande extremism;

    Sammanfattning : The violent extremism represents the greatest threat towards the society of today. The school does not have an explicit assignment in the crime prevention work against violent extremism. The school and education, are important factors in preventing children and young people from being involved in violent extremism. LÄS MER

  3. 3. Elevens val, vinst eller förlust?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sergio Andrés Lozano; [2017]
    Nyckelord :Elevens val; Amneskonception; Sociokulturellt perspektiv; Pragmatism; Lärande; Kunskap; Demokrati;

    Sammanfattning : I min profession som bildlärare upplever jag ofta oklarhet bland både lärare och elever kring aktiviteten elevens val. Min egen uppfattning har varit att utöver lärandemålen är målet med aktiviteten elevens val att utveckla skoldemokratin. LÄS MER

  4. 4. Kom ihåg vem den sanna fienden är! : En analys av normativitet och motstånd i filmatiseringarna av Hunger Games med avseende på klass, genus och etnicitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Dennis Lundkvist; [2016]
    Nyckelord :Pop Culture; Youth Culture; Dystopia; The Hunger Games; Discourse; Hegemony; Class; Gender; Race; Intersectionality; School Democracy; Populärkultur; Ungdomskultur; Dystopi; The Hunger Games; Diskurs; Hegemoni; Klass; Genus; Etnicitet; Intersektionalitet; Skoldemokrati;

    Sammanfattning : The following study examines the construction of political identities in the cinematic adaptations of Suzanne Collins "The Hunger Games". This is done through the lense of a post-structuralist, discourse-oriented, theoretical framework. LÄS MER

  5. 5. Ett bortglömt uppdrag? : En kvalitativ studie om skoldemokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Lindén Mattias; [2015]
    Nyckelord :School democracy; democracy; participatory democracy; discursive democracy; representative democracy; interview; teacher.; Skoldemokrati; demokratiuppdrag; demokrati; deltagardemokrati; samtalsdemokrati; valdemokrati; intervju; lärare.;

    Sammanfattning : In the mid-20th century the assignment of nurturing democratic citizens in Swedish schools, was first proposed and implemented. Since then, the democratic assignment has been put aside by the schools´ second assignment: communicating knowledge. The aim of this essay is to once again bring light on this forgotten assignment. LÄS MER