Sökning: "Skolgårdens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Skolgårdens betydelse.
1. Kvaliteter för högstadieskolgårdar : exemplet Strandängsskolan i Båstad
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : The role of the school grounds is to support students’ health and development. Most of the research on school grounds focuses on pre- and primary school, while less is known about school grounds for adolescents. LÄS MER
2. Skolgårdens plats i den föränderliga staden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER
3. Skolgården - Ett rum av betydelse : En fältstudie av Karlskoga kommuns skolgårdsmiljöer
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Barnkonventionen blev lag i Sverige den första januari år 2020. Ett sätt att integrera barnkonvention i fysisk planering är säkerställa alla barns rätt till en god utomhusmiljö. Tidigare forskning visar att tillgång till naturen har flera positiva fördelar, såsom fysisk och psykisk hälsa. LÄS MER
4. Långsiktig utveckling av vedartad vegetation på skolgårdar i urban miljö : en uppföljning av projektet Gröna skolgårdar efter tio år
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Projektet Gröna skolgårdar Malmö har öppnat upp för en unik möjlighet att nu tio år senare följa upp förgröningen på två urbana skolor i Malmö. Skolgården är en utmanande växtplats där markkompaktering, torka och slitage utgör vanliga företeelser och den minskande lekbara friytan på skolgården gör det problematiskt att etablera vegetation. LÄS MER
5. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i biologi : En jämförande studie om hur skolgården och dess närhet till skogsområden kan påverka implementeringen av utomhuspedagogik i biologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur verksamma biologilärare i mellanstadiet beskriver hur skolgårdens närhet till skogsområden påverkar deras implementering av utomhuspedagogik i biologi och hur de upplever undervisningsformen. En skolgård som med ett kort gångavstånd har tillgång till skogsområden jämförs med en stadsbaserad skola utan nära tillgång till skogsområden. LÄS MER