Sökning: "Skolgårdens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Skolgårdens betydelse.

  1. 1. Kvaliteter för högstadieskolgårdar : exemplet Strandängsskolan i Båstad

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Matilda Hermander; [2022]
    Nyckelord :högstadieskolgårdar; barns perspektiv; skolgårdar;

    Sammanfattning : The role of the school grounds is to support students’ health and development. Most of the research on school grounds focuses on pre- and primary school, while less is known about school grounds for adolescents. LÄS MER

  2. 2. Skolgårdens plats i den föränderliga staden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Sanna Hansson; Sonja Lundeberg; [2021]
    Nyckelord :sustainable urban development; densification; urban green spaces; school grounds; children´s disconnection from nature ecological illiteracy; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandwidth; temporary urban development; co-creative planning; continuous design; hållbar stadsutveckling; förtätning; urbana grönytor; skolgårdar; barns frånkoppling från naturen ekologisk analfabetism; affordance; attention restoration theory ART ; mental bandbredd; temporär stadsutveckling; medskapande planering; aktiv gestaltning;

    Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Skolgården - Ett rum av betydelse : En fältstudie av Karlskoga kommuns skolgårdsmiljöer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Svensson; Miriam Adolfsson; [2021]
    Nyckelord :Schoolyard; outdoor enviroment; children s geographies; social sustainability; Karlskoga municipality; physical design; Skolgård; utomhusmiljö; barns geografier; social hållbarhet; Karlskoga kommun; fysisk utformning;

    Sammanfattning : Barnkonventionen blev lag i Sverige den första januari år 2020. Ett sätt att integrera barnkonvention i fysisk planering är säkerställa alla barns rätt till en god utomhusmiljö. Tidigare forskning visar att tillgång till naturen har flera positiva fördelar, såsom fysisk och psykisk hälsa. LÄS MER

  4. 4. Långsiktig utveckling av vedartad vegetation på skolgårdar i urban miljö : en uppföljning av projektet Gröna skolgårdar efter tio år

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Natalia Andersson; Sandra Byström; [2020]
    Nyckelord :vegetationsetablering; vegetationsutveckling; gröna skolgårdar; barns lekmiljö; slittåligt växtmaterial;

    Sammanfattning : Projektet Gröna skolgårdar Malmö har öppnat upp för en unik möjlighet att nu tio år senare följa upp förgröningen på två urbana skolor i Malmö. Skolgården är en utmanande växtplats där markkompaktering, torka och slitage utgör vanliga företeelser och den minskande lekbara friytan på skolgården gör det problematiskt att etablera vegetation. LÄS MER

  5. 5. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i biologi : En jämförande studie om hur skolgården och dess närhet till skogsområden kan påverka implementeringen av utomhuspedagogik i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Grahn; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; biologi; mellanstadiet; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur verksamma biologilärare i mellanstadiet beskriver hur skolgårdens närhet till skogsområden påverkar deras implementering av utomhuspedagogik i biologi och hur de upplever undervisningsformen. En skolgård som med ett kort gångavstånd har tillgång till skogsområden jämförs med en stadsbaserad skola utan nära tillgång till skogsområden. LÄS MER