Sökning: "Skolkultur"
Visar resultat 16 - 20 av 125 uppsatser innehållade ordet Skolkultur.
16. Att skapa tillit i skolans kultur : Analyser av åtta specialpedagogers skildringar av sitt arbete för en tillitskultur i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : I den här studien undersökte vi hur specialpedagoger tolkade fenomenet tillit i relation till sin yrkesutövning. Vi ville också ta reda på vilka möjligheter och organisatoriska förutsättningar för att skapa tillit de beskrev sig ha på sina arbetsplatser. LÄS MER
17. SKOLLEDARE I SKOLKULTUR
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Studien intresserar sig för dilemmat som uppstår när det i skolledarens uppdrag ingår att etablera en god lärandekultur på sin enhet samtidigt som organisationsteori gör gällande att organisationens befintliga kultur i hög grad styr medlemmarnas agerande. Det finns sen tidigare belägg för att skolledare kan lyckas ändra på kulturer, hur dessa kan se ut och hur skolledare gör för att driva förändring men det saknas forskning kring hur balansakten egentligen går till mellan att vara deltagare och förändringsledare. LÄS MER
18. Stöd till sfi-elevers läs- och skrivproblematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur några specialpedagoger resonerade kring elevernas läs- och skrivproblematik i sfi-kontexten samt hur de beskrev det stödjande arbetet för elever i behov av stöd i läs- och skriv. I bakgrunden fanns egen erfarenhet av att andraspråkslärandet ibland blev problematiskt för eleverna men också en förundran över varför inte mer forskning gjorts kring sfi. LÄS MER
19. "Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning" : En kvalitativ studie om hur fritidshemmen påverkas av skolsegregation
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshem påverkas av skolsegregation. Studien bygger på en kvalitativ ansats där två fritidshem med samma kommunala huvudman observerats för att urskilja viktiga olikheter i en segregerad skolkultur. LÄS MER
20. Samarbetet med skolans specialpedagogiska stöd : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems uppfattningar om samarbetet med skolans specialpedagogiska stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om samarbetet med skolans specialpedagogiska stöd. Studiens frågeställningar är följande: · Hur beskriver lärare i fritidshem samarbetet med skolans specialpedagogiska stöd? · Hur skulle lärare i fritidshem vilja utveckla samarbetet? För att nå upp till studiens syfte har en kvalitativ metod använts där sex respondenter har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER