Sökning: "Skolkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Skolkunskap.

  1. 1. Det här är mer livskunskap än skolkunskap : En kvalitativ studie om vilka möjligheter och utmaningar NO-lärare upplever gällande sex- och samlevnadsundervisning i årskurs 4–6 ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Andersson; Klara Lundström; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; sex- och samlevnadsundervisning; sociokulturellt perspektiv; grundskollärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Slask, fågelkvitter, blommor och löv : En fallstudie om unga elevers föreställningar och förklaringarkring naturvetenskapliga fenomen, naturvetenskapens ämnesinnehåll samt arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emily Sears Smith; [2019]
    Nyckelord :Naturvetenskap; elevers föreställningar; årstider och årstidsväxlingar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie utgår från ett elevperspektiv där syftet är att få förståelse för elevers föreställningar om de naturvetenskapliga fenomenen årstider och årstidsväxlingar, vilka begrepp eleverna använder när de förklarar dessa fenomen samt ta del av hur eleverna beskriver naturvetenskapens ämnesinnehåll och arbetssätt. Studien undersöker även den eventuella progression som sker mellan förskoleklassens elever och eleverna i årskurs 2 som är de årskurser som deltar i studien. LÄS MER

  3. 3. Det är en skolkunskap inte en livskunskap : En kvalitativ studie om lärares skrivundervisning och deras reflektioner kring sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ulrika Borg; Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :writing instruction; discursive writing; narrative writing; second language learners; skrivundervisning; diskursivt skrivande; narrativt skrivande; andraspråksinlärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate, from a didactic perspective, how teachers pursue their writing instruction. A certain focus is directed towards discursive writing and the way the teachers support second language learners. The purpose is to compare the teachers’ writing instruction regarding the aspects above. LÄS MER

  4. 4. Lär mig saker som har med livet att göra : En kvalitativ studie om elevers kontra lärares syn på viktig skolkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ajla Kapic; Alma Hodzic; [2014]
    Nyckelord :Skolkunskap; kunskap; inlärning; lärare; elever; skola; styrdokument; attityder; kunskapssyn; synen på skola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie vars avsikt är att få en ökad kunskap i hur lärare och elever ser på skolkunskap. I studien resoneras det vilka likheter och skillnader det finns mellan elever och lärares syn på skolkunskap och hur synen på skolkunskap påverkar elevernas inlärning. LÄS MER

  5. 5. Fordonselevers skolkunskap i relation till chaufförsyrket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Nils-Gunnar Johansson; Björn Helander; [2010]
    Nyckelord :Fordonsprogram; kunskapsbekräftelse; kunskaper; lära om; chaufförsyrke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER