Sökning: "Skolkurativt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Skolkurativt arbete.

  1. 1. Kan du, vill du, vågar du? : - En kvantitativ enkätstudie om gymnasieelevers kunskap om och attityder till skolkurativt arbete samt benägenhet att vända sig till skolkuratorn.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Filippa Newman Hedin; Victoria Johansson; [2024]
    Nyckelord :School counselor; school curative work; social work; stigma; attitude; survey; secondary students; Theory of Planned Behavior; skolkurator; skolkurativt arbete; socialt arbete; stigma; attityd; enkät; gymnasieelever; Theory of Planned Behavior;

    Sammanfattning : Previous research has shown there is a lack of studies made about school counselors and their work with secondary school students, especially in a Swedish context. Although the research is limited, there are a few studies who can show that there is a distancing of students towards school counselors and students seeking help, but there also seems to be a lack of direction that makes school counselors work tasks to appear unclear. LÄS MER

  2. 2. Skolkurativt arbete och Empowerment : En kvalitativ intervjustudie kring Empowerment och dess applicering inom skolkuratorns ramverk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Audrina Handegard; Malin Langörgen; [2019]
    Nyckelord :social work; school counselors; empowerment; school; self-reinforcing; Sweden; socialt arbete; skolkurator; empowerment; skola; självstärkande; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om det skolkurativa arbetet influeras av empowerment, det vill säga, om skolkuratorerna arbetar utifrån att stärka elevernas egen kapacitet. För att finna svar har fyra skolkuratorer från två olika kommuner, som är verksamma från grundskola till gymnasienivå intervjuas. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorers arbetsbelastning och stress -En kvalitativ studie utifrån skolkuratorers eget perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Josefine Hallin; Josefine Ivarsson; [2017]
    Nyckelord :Skolkurator; skolkurativt arbete; arbetsbelastning; stress; copingstrategier; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att skapa förståelse kring hur sju kuratorer från fyra grund- och gymnasieskolor i Mellansveriges upplever sin arbetssituation, vad som kan bidra till stress, samt hur stress från arbetet hanteras genom copingstrategier. Detta ställs även i kontext med den ökade psykiska ohälsan bland barn och ungdomar på grundskole- och gymnasienivå. LÄS MER

  4. 4. Frihet under ansvar : - En studie om konstruktionen av det praktiska skolkurativa arbetet och skolkuratorernas handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Timur Kazakov; Fatima Kazakova; [2016]
    Nyckelord :Skolkurator; Handlingsutrymme; Elevhälsa; Skolkurativt arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to deepen the knowledge about how the work of school counsellors is constructed in practice based on their discretion in relativity to the existing guidelines for school counsellors. The study aim to analyze the functions of school counsellors and their discretion regarding their work in chosen organization. LÄS MER

  5. 5. ”Vi kanske glömde ställa frågan till killarna…”- Skolkurativt stöd till killar med självskadebeteende: Definition, problembild och förståelse

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Rudina Kalici; Evelyn Wimarsson; [2014]
    Nyckelord :Self-harm; mental illness; self-harming among boys; school counsellor; gender-perspective; social constructivism; definition; gender; masculinity; femininity; Självskadebeteende; psykisk ohälsa; självskadebeteende bland killar; skolkurator; genusperspektiv; socialkonstruktionism; definition; könsroller; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : The main purpose for this study was to examine how boys with destructive and self-harming behaviour are perceived and comprehended by school counsellors and literature. The study assessed how boys who harm themselves are defined both in practice and in theory by using a social constructivist point of view and a gender perspective. LÄS MER