Sökning: "Skolkurator i Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Skolkurator i Sverige.
1. SKOLKURATORNS ROLL I FRÄMJANDET AV ELEVERS VÄLMÅENDE : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna kvalitativa studie utforskar skolkuratorernas roll och arbetssätt för att främja elevers välbefinnande inom grundskolans miljö, med särskilt fokus på användningen av olika strategier och metoder. Studien belyser hur skolkuratorer arbetar för att skapa en trygg och stödjande atmosfär. LÄS MER
2. Varför blir elever frånvarande? : - Om skolprofessionellas erfarenheter av problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att studera hur skolprofessionella betraktar begreppet problematisk skolfrånvaro och vilka bakgrundsfaktorer de anser har en betydelse på elevers skolfrånvaro. Vidare avser studien att undersöka i vilken utsträckning den växande skolfrånvaron anses påverka eleverna. LÄS MER
3. Skolkuratorns betydande roll : En kvalitativ studie om hur skolkuratorer arbetar med sexualitet och sexuell hälsa
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : De första 18 åren av en människas liv präglas av fysiska förändringar som bidrar till nya mentala tankeprocesser kring sex, sexualitet och relationer. Denna förändringsprocess som människan går igenom skapar en nyfunnen medvetenhet om sin egen och andras sexualitet. LÄS MER
4. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER
5. Samverkan mellan socialtjänst och skola : om de professionellas upplevelse av samverkan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien handlar om att studera samverkan mellan socialtjänst och skola och deras upplevelser av det, samt eventuella främjande och hämmande faktorer för samverkan. Studiens ansats är kvalitativ och datainsamlingsmetoden bestod av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER