Sökning: "Skolledningens roll"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Skolledningens roll.
1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER
2. En segregerad skola behöver inte betyda en segregerad livsstil : En kvalitativ studie om skolsegregationen och dess påverkan på den svenska skolledningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : I denna studie genomförs en undersökning gällande skolledningens roll i arbetet mot skolsegregation i svenska skolor. Undersökningen kommer att ämna sitt fokus på att identifiera skolledningens utmaningar, men även vilka strategier som används för att motverka skolsegregation. LÄS MER
3. ”Okej, men vad behöver eleven då?” : En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i att vidga lärares perspektiv mot det relationella perspektivet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka specialpedagogers erfarenheter kring att arbeta med utveckling av lärares förhållningssätt mot ett relationellt perspektiv. Vi har utgått från det relationella perspektivet, men även använt delar av Vygotskijs sociokulturella perspektiv samt Kolbs lärocykel för att diskutera resultatet. LÄS MER
4. ”. . . min förlängda arm ute i verksamheten . . .” : En kvalitativ intervjustudie kring rektorers syn på resursanvändandet av specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext då en brist av aktuell forskning inom ämnet identifierats. Syftet för studien var att bidra med kunskap om hur specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner, utifrån rektorers framställan, skulle kunna bidra till skolutveckling kopplat till skolans inre organisatoriska nivåer. LÄS MER
5. Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Melbe, Matilda (2022). Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER