Sökning: "Skolmarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Skolmarknad.

  1. 1. Sätta pris på elever och andra utmaningar kring elevrekrytering : En kvalitativ studie med fokus på hur gymnasieskolor använder sig av marknadsföring för att rekrytera elever på en konkurrerande skolmarknad samt studie- och yrkesvägledarens roll i detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Andersson; Oscar Lisberg; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; konkurrens; elevrekrytering; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Det fria skolvalet som lagstadgades för 30 år sedan synas nu i debatten om skolmarknadskonkurrens och är extra aktuell i valåret 2022 vilket har lyft frågan huruvida skolan ska vara vinstdrivande eller inte. Skolorna konkurrerar om det minskande elevantalet vilket gör att marknadsföring blir en arbetsuppgift för hela skolan och därmed spelar studie- och yrkesvägledaren en roll som utbildning- och arbetsmarknadsexpert. LÄS MER

  2. 2. Ökad konkurrens och ökad kostnad. Cream skimming och etableringsfrihet i svensk skola.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Douglas Rinaldo; [2021]
    Nyckelord :skolmarknad; friskola; kommun; kostnad; cream skimming; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish school system is highly influenced by the extensive school reforms that took place in the beginning of 1990s. Through the free school reform, a market was created where schools compete with other schools, the main aim being higher quality and lower costs. LÄS MER

  3. 3. Marknadsstrategier på skolmarknaden : En kvalitativ studie om marknadsföring i gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pietro Chahin; Evin Erdal; [2021]
    Nyckelord :Private high schools; Public high schools; Marketing; Fristående gymnasieskolor; Kommunala gymnasieskolor; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att skapa förståelse för hur gymnasieskolor marknadsför sig i dagens skolmarknad. Teori: Den teoretiska referensramen i denna kandidatuppsats bygger på fem olika och relevanta teorier. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i Singapore : Svenska föräldrar till barn i behov av särskilt stöd beskriver sina skolerfarenheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Thorling; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogiska behov; inkludering; utlandssvenska barn; föräldraperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap och erfarenheter från sex utlandssvenska föräldrar om skolgång för svenska barn, som har behov av specialpedagogiska insatser för att finna social samvaro och utvecklas akademiskt, i en utländsk kontext. Studien har en kvalitativ praxisnära förståelsegrund och ger perspektiv på det omtvistade begreppet inkludering och vad det kan innebära för individer i en vinstdriven skolmarknad i Singapore. LÄS MER

  5. 5. "Det är svårt att sälja in sig på en marknad med den billigaste varan." : En fallstudie av Ross Tensta gymansium och strukturernas påverkan på en skolas förutsättnignar.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tilde Jansson; [2020]
    Nyckelord :Skolsystem; struktur; aktör; Bourdieu; symboliskt kapital; skolmarknad;

    Sammanfattning : Min uppsats är en fallstudie av den före detta gymnasieskolan Ross Tensta gymnasium där jag med hjälp av insamlad empiri som omfattar såväl intervjuer, policydokument och mediematerial analyserat vilka strukturella faktorer som var med och påverkade skolans villkor. Syftet med uppsatsen har varit att analysera och diskutera vilka eventuella konsekvenser det marknadsstyrda skolsystemet tar sig uttryck i praktiken. LÄS MER