Sökning: "Skolmaten"
Visar resultat 6 - 10 av 61 uppsatser innehållade ordet Skolmaten.
6. Hur kommuniceras den hållbara skolmåltiden?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Varje dag lagas och serveras omkring 1,3 miljoner skolmåltider vilket gör att barnens och ungdomarnas förhållningssätt till mat och näring spelar en viktig roll för hälsa och utveckling. Genom att påverka barns och ungdomars konsumtionsval i riktning mot mindre rött kött, mer fisk, frukt och grönsaker kan det bidra till en mer hållbar livsmedelskonsumtion. LÄS MER
7. Skolmåltider på sociala medier?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Skollunchen kan var en av de viktigaste måltider för en elev, dock är det flera som väljer att inte äta i skolrestaurangen på grund av olika anledningar. Tidigare studier påpekar att eleven vill kunna påverka och vara delaktiga i måltidsskapandet men att de får ingen möjlighet till att delta. LÄS MER
8. Hur översätts den nationella livsmedelsstrategin till lokal verkstad? : en fallstudie utifrån Grästorps kommuns förutsättningar
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka hur en lokal implementering av den nationella livsmedelsstrategin kan se ut, med det planerade ar-betet i Grästorps kommun och de lokala förutsättningarna där som ex-empel. Kommunen har uttryckt ett stort intresse för att arbeta med frågan och många praktiska förutsättningar talar för en lokal satsning på livsmedelsstrategiskt arbete. LÄS MER
9. "Jag skulle vilja ha mer kött på benen" : En studie om hur grundskollärare i årskurs 1–3 upplever sina förutsättningar att arbeta med hållbar utveckling kopplat till skolmaten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2017) har skolan i uppdrag att tillhandahålla alla elever kunskaper om de globala miljöfrågorna, vilket enligt FN:s målbeskrivning (mål 12 och 13) innefattar bland annat matkonsumtion. Därför kan matkonsumtion anses vara en central del av det arbetet kring hållbar utveckling som genomförs i skolan. LÄS MER
10. Uppfattningar kring skolmåltiden hos en grupp elever i årskurs 7
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Många ungdomar i högstadieålder i Sverige väljer att avstå skolmaten trots att den enligt riktlinjerna ska vara både näringsriktig och god. Eftersom unga i Sverige spenderar en stor del av sin tid i skolan så blir skolmåltiden av betydande roll för den framtida folkhälsan. LÄS MER