Sökning: "Skolreformer"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Skolreformer.

  1. 1. Omsorgens nya klädsel i förskolan : - en transformering från omsorgsbehov till kunskapskrav

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Patricia Forsman; Hanna Maloki; [2023]
    Nyckelord :skolreformer; omsorg; förskolans uppdrag; kvalitativ innehållsanalys; läroplansteori;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Svensk Skola Likvärd eller Pjäs i den Politiska Marknaden? : En Studie om Likvärd Skola, Decentralisering och Effekterna av NPM – en Diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Isabelle Palmqvist Rosén; [2023]
    Nyckelord :Equal education; decentralisation; New public management; public sector; marketization; school reforms.; Likvärdig skola; decentralisering; New public management; offentlig sektor; marknadisering; skolreformer;

    Sammanfattning : The reforms that were implemented in the early 1990s changed the way the Swedish school system worked and how it was governed. This sparked a debate in whether this was beneficial for the equality of the education. LÄS MER

  3. 3. Intelligens och ideologi i skolan : Intelligensforskningen och den svenska efterkrigstidens skoldebatt i ett ideologiskt ljus

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Martin Gunnesson; [2020]
    Nyckelord :Intelligence; psychometrics; ideology; school reform; experimental psychology; progressivism; democracy; giftedness; Intelligens; skolhistoria; ideologi; skolreformer; psykometri; demokrati; experimentell psykologi; begåvning;

    Sammanfattning : Intelligence and Ideology in School: The Science of Intelligence and the Swedish Postwar School Debate in an ideological light. In the 1940’s, Swedish progressives and conservatives alike embraced the study of human intelligence and psychometrics as a key science in the quest for improving modern society through comprehensive school reform. LÄS MER

  4. 4. Från decentralisering till lärarlönelyft - En studie om sex lärares upplevelser av professions- förändringar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Pettersson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Förstelärare; karriärtjänstreformen; lärarlegitimation; lärarprofession; lärarlönelyftet; profession och skolreformer;

    Sammanfattning : Det finns många debatter och forskning om läraryrket får kallas för en profession eller inte och ifall lärarprofessionen ska räknas som en stark eller en svag profession. Det har gjorts ett antal reformer såsom lärarlegitimationsreformen och karriärtjänstreformen med förstelärare och lärar- lönelyftet för att stärka lärarprofessionen. LÄS MER

  5. 5. ”Maten är kass, men lärarna är snälla” : Recensioner av gymnasieskolor - ett beslutsunderlag för gymnasievalet på skolmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mohammed Barakat; Rolf Östergren; [2019]
    Nyckelord :School; high school; secondary school; upper secondary school; review; reviews; rating system; review texts; rating; ratings; devolution; decentralization; municipalization; independent education reform; school reform; school choice; customer choice systems; customer choice models; voucher system; check system; school vouchers; freedom of choice; discourse; market discourse; marketization; market-oriented education system; market school; market; school marketing; school market; schools marketing; school information; school reviews; student reviews; open house; exit; voice; information society; information problems; information asymmetry; identity; identity creation; segregation; school segregation; content analysis; discourse analysis; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; liquid modernity; the risk society; Skola; skolan; gymnasiet; gymnasium; gymnasieskola; gymnasieskolan; gymnasieskolor; recension; recensioner; recensionssystem; recensionstext; recensionstexter; betyg; recensionsbetyg; omdöme; omdömen; decentralisering; decentraliseringen; kommunalisering; kommunaliseringen; friskolereform; friskolereformen; skolreformer; skolval; kundval; kundvalssystem; kundvalsmodell; kundvalsmodellen; vouchersystemet; vouchersystem; voucher; checksystem; skolpeng; valfrihet; valfriheten; skolval; skolvalet; gymnasieval; gymnasievalet; frisökning; diskurs; marknadsdiskurs; marknadisering; marknadsanpassad; marknadsanpassning; marknadsskola; marknadsskolan; skolmarknad; skolmarknaden; skolors marknadsföring; skolinformation; skolrecensioner; elevrecensioner; öppet hus; gymnasiemässa; sorti; sorti-strategi; protest; exit; voice; informationssamhälle; informationssamhället; informationsproblem; informationsproblemet; informationsasymmetri; identitet; identitetsskapande; segregation; skolsegregation; innehållsanalys; diskursanalys; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; den flytande moderniteten; risksamhället;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för vad det är elever som söker till gymnasieskolan kan tänkas möta då de läser recensionstexter. Syftet är således att kartlägga recensionssystemets omfattning och innehåll kvantitativt; vad som tas upp i recensionstexterna, samt att undersöka hur recensionstexterna är konstruerade. LÄS MER