Sökning: "Skolresultat."
Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser innehållade ordet Skolresultat..
16. Matematik och flerspråkighet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I Sverige är vart fjärde barn flerspråkig på grund av utländsk bakgrund. Studier har visat att flerspråkiga elever har sämre skolresultat än enspråkiga elever. Denna kunskapsöversikt fokuserar på de faktorer som utgör svårigheter för flerspråkiga elever i matematikämnet i Sverige. LÄS MER
17. Diagnos: Utländsk bakgrund?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER
18. HAR DISTANSUNDERVISNINGEN PÅVERKAT SKOLRESULTATEN NEGATIVT I RISKFYLLDA OMRÅDEN? En kvantitativ uppsats för att undersöka om distansundervisningen har påverkat skolresultaten negativt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker om distansundervisningen som en konsekvens av Covid-19- pandemin har påverkat skolresultaten. Uppsatsen utgår ifrån hypotesen “Distansundervisning har påverkat skolresultaten negativt i skolor i riskfyllda områden”. LÄS MER
19. Fenomenet kring pojkars underprestation i skolan : En observationsstudie om hur sociokulturella och biologiska faktorer kan påverka pojkar och deras skolresultat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att redogöra för tänkbara orsaker bakom antipluggkultur och pojkars underprestation i skolan. Studien har en teoretisk förankring då teorier kring genus och biologi applicerats på resultatet. LÄS MER
20. Skolsegregation : En studie om hur skolledare upplever och arbetar med skolsegregation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Sammanfattning Utgångspunkten i studien är att belysa problematiken kring skolsegregationens påverkan på elevers skolresultat. Syftet med denna studie är att undersöka hur skolledare samt skolnämnden upplever skolsegregation. Studien har en teoretisk ansats där Bourdieus teorier om kapital, fält och habitus appliceras på resultatet. LÄS MER