Sökning: "Skolstart"
Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet Skolstart.
1. Barnhälsovårds-sjuksköterskors erfarenhet av hur skärmtid påverkar barns utveckling : En empirisk kvalitativ studie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Små barn spenderar allt mer tid framför digitala skärmar. Enligt WHO:s riktlinjer rekommenderas ingen skärmtid för barn under två år. Folkhälsomyndigheten saknar riktlinjer angående skärmtid, de anser att samtida forskning inte uppnått tillräckligt tydliga slutsatser. LÄS MER
2. Villkor och förutsättningar för rektorers beslut kring nyanlända elever. : En fallstudie om beslutsfattande och organisatoriskt lärande i tre kommuner
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : During the 2010s Swedish principals received an increased responsibility to make decisions regarding the schooling for individual students. Simultaneously the influx of immigrants to Sweden was high and the responsibility of sorting out housing and schools for the migrants was split between the municipalities. LÄS MER
3. Barns språkliga utveckling : En fråga om makt och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet för studien är att utforska och analysera vilka metoder pedagoger använder för att främja barns språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: Hur arbetar förskolor i områden med högt socioekonomiskt index för att främja barns språkutveckling i svenska så att de inte hamnar efter vid skolstart? Har personalen den kompetens som behövs för att främja barns språkutveckling? Studien kommer att utgå från en kvalitativ ansats i form av strukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Främja elevers läsförmåga i och utanför skolan : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Att behärska läsning och det skrivna språket är en central del för att klara sig i dagens samhälle. Eleven behöver utsättas för rik exponering av läsning för att utveckla en god läsförmåga. Det finns olika påverkansfaktorer på barns läsförmåga. LÄS MER
5. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER