Sökning: "Skolupplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Skolupplevelser.

  1. 1. Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Réka Salat; Angela Jordenvall; [2024-02-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor; vårdnadshavare; skolupplevelser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Erika Elgaard; [2022]
    Nyckelord :Autism; sensory effect; school enviroment; social effect; stigma; adolescent; Autism; Sensorisk påverkan; Skolmiljö; Social påverkan; Stigma; Ungdom;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Skola, kamp och identitet: livserfarenheter berättade av döva personer och personer med hörselnedsättning : En kvalitativ studie om skolerfarenheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Malin Gyllenberg; Carina Rosengren; [2021]
    Nyckelord :Skolupplevelser; hörselnedsättning; döva; identitetsskapande; utanförskap; kamp;

    Sammanfattning : Vuxenlivet formas olika beroende av inneboende styrka i våra personligheter men även av de erfarenheter och upplevelser som genomgås under utbildningstiden. Grundskolan är medskapare av identitetsutvecklingen. De erfarenheterna som personerna får i skolan och kan vara en bidragande del av hur personerna ser sig själva senare i livet. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell känslighet och solidaritet i skolan : - En studie om minoritetindividers skolupplevelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Romana Suleiman Abdu; [2021]
    Nyckelord :Minorities; sensitivity; solidarity; interculturality; transculturality; Minoriteter; känslighet; solidaritet; interkulturalitet; transkulturalitet;

    Sammanfattning : This study highlights the experiences of minority individuals who have attended the Swedish primary and/or secondary school. The aim has been to describe their situated experiences with regards to intercultural sensitivity and solidarity. Previous research presents different findings that are related to the social and value-based aspect of schools. LÄS MER

  5. 5. Om man inte förstår varandra så kan man inte fungera tillsammans : En kvalitativ studie om elva elevers skolupplevelser på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Aleksandar Mladenovic; Rebwar Shakir; [2020]
    Nyckelord :IM; Motivation; Relation; Elev; Lärare; Förståelse; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva IM-elevers skolupplevelser och vad som motiverar dem i skolarbetet. För att nå syftet används följande frågeställningar: Hur beskriver eleverna sina upplevelser och erfarenheter av skolan? Vad beskriver eleverna som de viktigaste faktorerna i skolan för att de ska bli motiverade för skolarbete på IM-programmet? Undersökningen utfördes via en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER