Sökning: "Skolutveckling projekt"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Skolutveckling projekt.

  1. 1. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER

  2. 2. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Spjuth Landgren; Kristina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :development work; hindrance; Institutional theory; Learning organization; school development; special educational needs teacher; success factors; Institutionell teori; Lärande i organisationer; hinder; framgångsfaktorer; skolutveckling; specialpedagog; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER

  3. 3. Svenska och svenska som andraspråk ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angela Ellewéus; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; Svenska som andraspråk; Svenska; Systemteori;

    Sammanfattning : Ellewéus, Angela (2020). Svenska och svenska som andraspråk ur ett inkluderingsperspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragDenna studie skulle kunna ge användbara specialpedagogiska implikationer. LÄS MER

  4. 4. Olika aktörers perspektiv på nyanlända och flerspråkiga elevers skolframgång : i relation till framgångsfaktorer och skolutvecklingsprocesser

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mariella Andersson; [2019]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; skolutveckling; nyanländ; andraspråksinlärning; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien är att skapa kunskap om skolutvecklingsprocesser riktade mot nyanlända och flerspråkiga elever utifrån Skolverkets framgångsfaktorer gentemot den nämnda elevgruppen och hur olika aktörer på ett gymnasieprogram förhåller sig till dessa framgångsfaktorer. För att besvara studiens frågeställningar om i vilken mån Skolverkets framgångsfaktorer utgör en resurs vid skolutveckling för lärare och rektorer, samt vilka andra faktorer som framstår som betydelsefulla för skolutveckling och vilka faktorer eleverna själva anser är betydelsefulla för skolframgång genomförs semi-strukturerade intervjuer med två rektorer, fyra lärare och sex elever på ett gymnasieprogram som nyligen har påbörjat ett riktat projekt med Skolverket rörande nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. LÄS MER

  5. 5. När tiden inte räcker till! : Förbättring av planering, uppföljning och utvärdering av undervisning i en högstadieskola

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Andrea Möntnich; [2017]
    Nyckelord :Evaluation; monitoring; planning; qualitative; quality management; school improvement; teaching; Kvalitativ; offensiv kvalitetsutveckling; planering; skolutveckling; undervisning; uppföljning; utvärdering;

    Sammanfattning : School improvement is a frequently appearing subject in media nowadays. Stakeholders participating in the discussions are eager to make their voice heard. There are many different approaches, however a quick fix is missing. LÄS MER