Sökning: "Skolutvecklingsprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Skolutvecklingsprocesser.

  1. 1. Tillit, misstro och motstånd : En studie av skolutvecklingsaktörers konstruktioner av skolutvecklingens villkor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :instructional; governance and management; school leader; school development; trust; mistrust; undervisnings-; styrning och ledning; skolledare; skolutveckling; tillit; misstro;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to uncover and problematize how school management and senior teachers perceive governing and management of school development processes from a perspective of trust. The research questions are the following: “Which constructs of trust emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes?” and “Which constructs of possibilities and challenges emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes from a perspective of trust?” The study has a social constructivist design where a framework for evaluation of trust versus mistrust (the Trust/Mistrust matrix: TDM) was used in the analysis. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagog och Förstelärare i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Gertrud "Trudi" Knutsdotter Carleson; Charlotte Sandelin; [2021]
    Nyckelord :ArbetsbeAretsbeskrivning; Distribuerat delegerat ledarskap; Förstelärare; Profession; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Förstelärare och specialpedagog i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller? (Knutsdotter-Carleson, Trudi & Sandelin, Charlotte, 2021) är vårt examensarbete efter 1,5 år på Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.  Uppsatsen sätter ljuset på försteläraren och specialpedagogen. LÄS MER

  3. 3. Olika aktörers perspektiv på nyanlända och flerspråkiga elevers skolframgång : i relation till framgångsfaktorer och skolutvecklingsprocesser

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mariella Andersson; [2019]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; skolutveckling; nyanländ; andraspråksinlärning; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här studien är att skapa kunskap om skolutvecklingsprocesser riktade mot nyanlända och flerspråkiga elever utifrån Skolverkets framgångsfaktorer gentemot den nämnda elevgruppen och hur olika aktörer på ett gymnasieprogram förhåller sig till dessa framgångsfaktorer. För att besvara studiens frågeställningar om i vilken mån Skolverkets framgångsfaktorer utgör en resurs vid skolutveckling för lärare och rektorer, samt vilka andra faktorer som framstår som betydelsefulla för skolutveckling och vilka faktorer eleverna själva anser är betydelsefulla för skolframgång genomförs semi-strukturerade intervjuer med två rektorer, fyra lärare och sex elever på ett gymnasieprogram som nyligen har påbörjat ett riktat projekt med Skolverket rörande nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Uppdrag arbetslagsledare : En kvantitativ studie om arbetslagsledares ledarskap.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marika Andersson; [2018]
    Nyckelord :team leader; leadership; work team; authoritarian leadership; abdicated leadership; communicative leadership; ethical leadership; arbetslagsledare; ledarskap; arbetslag; auktoritärt ledarskap; abdikerat ledarskap; kommunikativt ledarskap; etiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Det finns idag mycket kunskap om vilka faktorer som leder till ökat resultat för eleverna. Trots det har vi i Sverige fortfarande en hög andel elever som inte når gymnasiebehörighet i årskurs 9. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap och skolutvecklingsprocesser - utifrån rektorers och arbetslagsledares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanna Ward Jonsson; [2016-03-04]
    Nyckelord :skolutveckling; pedagogoskt ledarskap; ledarskapsteori; rektor; arbetslagsledare; kollegialt lärande; organisera för lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att genom intervju undersöka hur rektorer och arbetslagsledare i grundskolan upplever ledarskapet kring skolutvecklingsprocesser. Vidare är studiens syfte också att undersöka om, och i så fall hur, det går att påverka ledarskapet kring skolutvecklingsprocesser genom att organisera en utbildningsinsats med rektorer och arbetslagsledare. LÄS MER