Sökning: "Skolverket 2006"
Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden Skolverket 2006.
1. Styrning och genus : En kritisk diskursanalys om ekonomistyrningsdiskursens konstruktion av genus
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Det pågår ett samtal om ekonomistyrning. Detta samtalet kommer till uttryck på olika sätt. Det kan vara genom texter, bilder, diskussioner och social praktik, det vill säga allt det som görs inom ramen för det som kallas ekonomistyrning. LÄS MER
2. Orosanmälan vid problematisk skolfrånvaro
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : I skolfrånvarokontexten beskrivs samarbetet mellan hem och skola som en skydds och framgångsfaktor. Det brukar gå att få syn på en utlösande faktor till skolfrånvaron men det är sällan en enda orsak till långvarig skolfrånvaro. Orsakerna går oftast att förklaras i en kombination mellan individuella-, skolrelaterade- och hem-faktorer. LÄS MER
3. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER
4. The Four Dimensions of Western-centric Ideologies in Upper Secondary English Textbooks in Sweden : An ideological square analysis of Blueprint A 3.0 & Solid Gold 1
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : Swedish upper secondary schools are assigned the responsibility to promote cultural diversity and foster democratic global citizens according to Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2022). Naturally, as English textbooks try to incorporate this, the potentially problematic outcome arises of the depictions of the Westerner and the non-Westerner. LÄS MER
5. Mellan verklighet och propaganda- En kritisk granskning av samhällskunskapsläromedels objektivitet
Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Objectivity is highly valued in the Swedish education system. This can in part be seen inSkolverkets own words written in the curriculum: “The education should be objective andbalanced. When values are disclosed, it should always be clear who stands for them”(Skolverket, 2022). LÄS MER