Sökning: "Skolverkets Allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning."

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Skolverkets Allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning..

  1. 1. UTMANINGAR I ARBETET MED LIKVÄRDIGHET AV STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDNING FÖR ÖKAD VALKOMPETENS : En intervjustudie med studie-och yrkesvägledare i grundskolan omarbetssätt och likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Lindell; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; valkompetens; likvärdighet; ungas karriärlärande; social bakgrund; Careership; habitus; Lgr 11; Skolverkets Allmänna råd om arbete med studie- och yrkesvägledning.;

    Sammanfattning : Unga ställs inför ett stort utbud av utbildningar och ett arbetsliv i ständig förändring. Forskning visar att behovet av att stärka ungas valkompetens har ökat. Att välja utbildning, och samtidigt veta vad man vill göra längre fram, är svårt för ungdomar. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledning Hela skolans ansvar – ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gary Bardeman; Erika Isaksson; [2017]
    Nyckelord :bred vägledning; handlingshorisont; grundskola; lärarperspektiv; väl underbyggda val;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets allmänna råd ”Arbete med studie- och yrkesvägledning” ska alla inom skolan bidra till att eleverna gör väl underbyggda studie- och yrkesval. Vägledningsprocessen bör ske tidigt i skolåldern för att bredda elevernas handlingshorisont och kännedom om flera yrken. LÄS MER

  3. 3. Vägledningens organisation : En studie i grundskolerektorers organisering av Studie-och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Kleemair; Cornelia Törnered; [2015]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Skolverkets allmänna råd;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet presenterar på vilket sätt rektorer från två kommuner i Sverige organiserar sitt vägledningsarbete i grundskolan och hur detta sker i relation till Skolverkets Allmänna råd - arbete med Studie- och yrkesvägledning. Vi vill skapa en överblick av hur några rektorer planerar och lägger upp sitt vägledningsarbete. LÄS MER