Sökning: "Skolverkets obligatoriska kartläggning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Skolverkets obligatoriska kartläggning.

  1. 1. Matematikundervisning i förskoleklass : att upptäcka matematiksvårigheter och främja elevers matematikutveckling

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helene Karlsson Holst; Åsa Nilsson; [2022]
    Nyckelord :främja och förebygga; förskoleklass; kartläggning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser; upptäcka.;

    Sammanfattning : Tidig matematisk förståelse har stor betydelse för framtida utbildningsresultat i matematik. Det är därför viktigt att redan i förskoleklass upptäcka elever som är i risk att utveckla matematiksvårigheter och att erbjuda dessa elever stöd. LÄS MER

  2. 2. Har kartläggning i förskoleklass lett till tidigare insatser för eleverna? :  En intervjustudie om kartläggning i förskoleklass, tidiga insatser och dess organisation

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kristina Claeson; [2022]
    Nyckelord :Förskoleklass; kartläggning; likvärdighet; Läsa-; skriva- och räknagarantin; organisation; ramfaktorteori; specialpedagogiska kompetenser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i hur förskoleklassens pedagogers olika förutsättningar i arbetet med det obligatoriska kartläggningsmaterialet påverkar elevers möjligheter till tidiga insatser och rätt till en likvärdig utbildning. Syftet med studien var att undersöka om Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass har lett till tidiga insatser för förskoleklassens elever, vilket stöd som ges och hur stödet organiseras. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lina Rydhage; Petra Levtshuk; [2021]
    Nyckelord :Bedömning; förskollärare; Skolverkets obligatoriska kartläggning; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare definierar begreppetbedömning i förskolans verksamhet samt hur förskollärares pedagogiskautgångspunkt ser ut vid planerar av undervisning. Till grund för studien ligger enenkätundersökning som genererade 242 svar. LÄS MER

  4. 4. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER