Sökning: "Skolverkets stödmaterial"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Skolverkets stödmaterial.

  1. 1. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Storm; [2023]
    Nyckelord :Metakognition;

    Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER

  2. 2. En samtida diskurs om fenomenet särskilt begåvade elever : Kritisk analys av artiklar i lärarfackliga tidskrifter

    Magister-uppsats,

    Författare :Sara Granberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra den bild som lärarfackförbunden genom sina tidskrifter bidrar till att ge lärare om fenomenet särskilt begåvade elever och deras lärande. Jag avser även synliggöra hur lärares kompetens relativt fenomenet särskilt begåvade elever skrivs fram. LÄS MER

  3. 3. Åtgärdsprogram i gymnasieskolan - en tematisk dokumentanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotte Hedblom; [2020-05-28]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; gymnasieskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att utveckla kunskaper om innehållet i åtgärdsprogram skrivna för elever i gymnasieskolan. Mer precist har texter i 15 åtgärdsprogram analyserats för att undersöka om och i såfall hur, innehållet förändrats under tidsperioden 2012-2019. Forskningsfrågorna har varit: 1. LÄS MER

  4. 4. "Det är nödvändigt att formulera ramar" : En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial Sex- och samlevnadsundervisning i särskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Emelie Hedvall; [2020]
    Nyckelord :sex education; special school; Skolverket; crip theory; critical discourse analysis; sexuality; disabilities;

    Sammanfattning : The aim for this study is to examine the educational material ​Sex- och samlevnadsundervsining i särskola (2014), directed to teachers in schools for children with disabilities. The material is produced by Skolverket (the Swedish National Agency for Education) and aim to support teachers in their sexuality education classes. LÄS MER

  5. 5. Extra anpassningar utifrån lärarnas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joakim Cronvall; [2020]
    Nyckelord :Extra anpassningar; lärande; implementering; inkludering; styrdokument;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCronvall, Joakim (2020). Extra anpassningar utifrån lärarnas egna lärande. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER