Sökning: "Skriftens betydelse"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Skriftens betydelse.

  1. 1. Vad säger bilden? : Bildernas betydelse i läroböcker anpassade för nyanlända elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Frida Barsk; Anna Andersson; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läromedel; multimodalitet; textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få fördjupad kunskap om tryckta läroböcker för nyanlända elever i årskurs 1-3. Fokus ligger på hur text och bild samspelar, vilken funktion bilden har och vilka multimodala likheter och skillnader det finns i två av de mest frekvent använda läromedlen för svenska som andraspråk i Umeå. LÄS MER

  2. 2. ”Vill, vågar och kan” : Nio lärares erfarenheter av bedömning av svenska som andraspråkselevers texter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Nancy Karam; Jessica Söderberg; [2009]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; interimspråk; bedömning; bedömningsverktyg; modersmål;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Bakgrunden är uppdelad i fem olika avsnitt. Det två första avsnitten behandlar det svenskaspråket och skriftens utveckling. I avsnitt tre redogörs det för tidigare forskning kringspråkutveckling och här beskrivs även den teoretiska ramen för vår undersökning vilken är avsocialkonstruktivistisk art. LÄS MER

  3. 3. Skriftens betydelse

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Anette Burman; Stefan Welin-Berger; [2008]
    Nyckelord :motorbyggare; medarbetare; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivkrav; självkänsla; kompetensutveckling; bemötande;

    Sammanfattning : Scania som är ett multinationellt företag har som vision att alla medarbetare ska kunna delta och påverka sitt eget arbete, och att hantera dagens läs- och skrivkrav ses som en nyckel till det. Under 2005 startade Scania i egen regi ett läs- och skrivprojekt med mål att höja medarbetarnas läs- och skrivkompetens. 13. LÄS MER

  4. 4. Talande bedömning : En studie av lärares arbete med bedömning av muntlig förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (UKL)

    Författare :Sofia Berg; [2007]
    Nyckelord :muntlig; bedömning; respons; självvärdering; språkförmåga; talträning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår ifrån en diskussion om talets och skriftens komponenter som språkförmågor i allmänhet och i undervisning och undersöker vilka möjligheter det finns för lärare att arbeta med och bedöma elevers muntliga språkförmåga. Uppsatsen strävar efter att belysa vilka metoder man som lärare kan använda för att effektivt arbeta med och bedöma muntlig verksamhet. LÄS MER

  5. 5. På luffen : för att undersöka publika landsbygdsrum

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sabina Jallow; [2006]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; landskapsplanering; landsbygdsplanering; konst; design; planering; landsbygd; planeringsmetod; luffen; publika landsbygdsrum; Bråbygden;

    Sammanfattning : Det är inte som att läsa en deckare, det finns ingen löst gåta beskriven på skriftens sista sidor. Läser man delar av den här skriften deltar man i delar av ett sammanhang. Jag föreslår att man läser den som en upplevelse. Mening skapas mellan delarna, mellan raderna, den blir till i mellanrummet. LÄS MER