Sökning: "Skriftlig huvudräkning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Skriftlig huvudräkning.

  1. 1. Elevers variation av räknemetoder inom området addition med tankeled : En studie om vad lärare ser för möjligheter och svårigheter med olika skriftliga räknemetoder i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maria Persson; Emma Ericsson; [2018]
    Nyckelord :Addition med tankeled; matematik; skriftlig huvudräkning; skriftliga räknemetoder; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka räknemetoder elever använder inom området addition med tankeled, så kallad skriftlig huvudräkning. Syftet är även att redogöra för vilka möjligheter och svårigheter lärare ser med de olika metoderna. LÄS MER

  2. 2. Att räkna på rätt sätt : En studie om lärares erfarenheter av att arbeta med standardalgoritm och skriftlig huvudräkning i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Markus Helmerius; [2017]
    Nyckelord :huvudräkning; skriftlig huvudräkning; standardalgoritm; förmågor; kunskapssyn;

    Sammanfattning : När elever i årskurserna F-3 och 4-6 gör beräkningar i addition och subtraktion, är detframförallt två metoder de använder sig av, standardalgoritm, även kallad uppställning, ochskriftlig huvudräkning. Enligt forskning finns det både för- och nackdelar med bådametoderna. LÄS MER

  3. 3. Matematiska procedurer i subtraktionsundervisningen : Metoder och strategier som behandlas i årskurs 3 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Andersson-Henke; Ida Mauritzson; [2017]
    Nyckelord :Subtraktion; verksamhetsteori; metoder; strategier; matematiska procedurer; sociomatematiska normer;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att synliggöra vilka metoder och strategier (matematiska procedurer), lärare uttrycker sig förmedla i subtraktionsundervisnigen. I samband med detta ville vi även synliggöra hur verksamhetsteorins faktorer påverkar lärarnas val av undervisningsinnehåll. LÄS MER

  4. 4. Skriftlig huvudräkning eller standardalgoritm i lärarhandledningar? : Presentation av beräkningsstrategier i addition i lärarhandledningar i matematik för årskurs fyra

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Zandra Eriksson; Amanda Rosén; [2016]
    Nyckelord :Lärarhandledningar; matematik; huvudräkning;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vår tidigare studie (Eriksson & Rosén, 2015) visar resultatet att elevers matematiska förmåga gynnas av en undervisning där de får ta del av olika beräkningsstrategier inom addition. Dessutom framkommer det i rapporten från TIMSS 2011 (Skolverket, 2012) att svenska elever i årskurs fyra har fått försämrade kunskaper i matematik, framförallt inom området Taluppfattning och aritmetik. LÄS MER

  5. 5. Skriftliga räknemetoder : en läroboksanalys inom matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2016]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Kursplan; Traditionella algoritmen; Skriftlig huvudräkning; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie grundar sig i att det finns en stark tradition för människor att utföra matematiska beräkningar med skriftliga räknemetoder och för lärare att använda läroboken som struktur att planera matematikundervisningen ifrån. I mer än något annat skolämne utgår matematikundervisningen utifrån användandet av läroböcker. LÄS MER