Sökning: "Skriftlig produktion"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden Skriftlig produktion.

  1. 6. Bedömning som lärande: : hur elever och lärare uppfattar kamratbedömning i undervisningen i tyska som modernt språk. En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenni Réen; [2021]
    Nyckelord :bedömning som lärande; formativ bedömning; kamratbedömning; tyska som modernt språk; undervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka elevers och lärares uppfattning av det formativa arbetssättet kamratbedömning. Som blivande språklärare i tyska genomförde jag en kamratbedömningsaktivitet i min årskurs 9 efter avslutat arbete i skriftlig produktion. LÄS MER

  2. 7. The different possibilities and obstacles regarding feedback : A qualitative study on how upper secondary school teachers of English choose to work with feedback on students' written production

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Kronstrand; [2021]
    Nyckelord :feedback; digital tools; student-teacher relationship; time; återkoppling; digitala verktyg; elev- och lärarrelation; tid;

    Sammanfattning : In Swedish schools, teachers are expected to aid their students through feedback to help them develop their different abilities. The feedback itself can be provided differently depending on several different factors in and out of teachers’ control. Most commonly, teachers provide input either through written or oral feedback. LÄS MER

  3. 8. Den besvärliga språkriktighetsfrågan om de, dem och dom : En jämförande studie om gymnasieelevers användning av pronomina de, dem och dom i skriftlig produktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Lindström; [2021]
    Nyckelord :De dem dom; grammatikundervisning; gymnasieelever; pronomina;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka två elevgruppers (gymnasieelever åk 1 och 3) användning av pronomina de, dem och dom i skriftlig produktion för att se om användningen har förändrats och om grammatikundervisning har någon påverkan på den. De datainsamlingsmetoder som använts är dokumentation av 36 redan producerade elevtexter samt en semistrukturerad intervju med elevgruppernas svensklärare. LÄS MER

  4. 9. "Det kommer inte på en dans på rosen" : Ungdomars användning av idiom i nationella prov i skolämnena svenska som andraspråk och svenska

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2021]
    Nyckelord :bildlig betydelse; elevtexter; idiom; nationella prov; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Idiom hör till det svåraste att lära sig i ett språk. Tidigare forskning visar att andraspråksinlärare har svårare att producera idiom än modersmålstalare. LÄS MER

  5. 10. GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikaela Eek; [2020-01-07]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; aktionsforskning; formativ undervisning; skrivundervisning; grammatik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden för studien utgörs av aktionsforskningsperspektivet, vars övergripande syfte är att utveckla och förbättra lärares praktik (Carr & Kemmis, 1986; Rönnerman, 2012). LÄS MER