Sökning: "Skriftspråkslärande"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet Skriftspråkslärande.
6. Hur kan lärare på ett kreativt sätt arbeta för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? – en undersökning grundad på intervjuer och observationer Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen VT 2009 didaktik
C-uppsats,Sammanfattning : Våra frågeställningar är: • Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? • Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket? • Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i såfall hur?Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer ochobservationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. LÄS MER
7. ABC med KME
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att göra en ABC-bok, ett läromedel för skriftspråkslärande och bokstavsbearbetning. Bokstavsbearbetningen är en del av skriftspråkslärandet och ska vara en del i elevernas vardag. Genom ABC-boken vill jag åskådliggöra hur man kan integrera olika uttrycksformer i undervisningen. LÄS MER
8. Barns olika sätt att lära sig skriftspråket : -en studie av några lärares uppfattningar och pedagogiska arbete, i Sverige och Costa Rica
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det pedagogiska intresset för ”lärstilar” har under senaste åren ökat och barns individualitet i skriftspråkstillägnandet uttrycks även i andra sammanhang. Syftet med denna studie är att belysa och diskutera hur man kan se på och arbeta med barns olika sätt att lära i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER
9. För det första är det viktigt att man har kul när man jobbar. Det har jag! : några barns tankar om skolan som miljö för skriftspråkslärande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : SAMMANFATTNING/ABSTRACT I dag ses läsande och skrivande som naturliga företeelser i vårt samhälle. Vi har svårt att tänka oss hur det skulle vara att inte kunna läsa och skriva. Genom årens lopp har många läroplaner passerat och diskussionerna om vilken metod som är den bästa för att lära barn läsa och skriva har varit många. LÄS MER