Sökning: "Skriva faktatexter"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Skriva faktatexter.
1. ”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. LÄS MER
2. "Det bästa är att slippa skriva" : Röstinmatningens eventuella potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka röstinmatningens potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter i en stöttande skrivmiljö där stöd för skrivstrategier ges. En fråga ställdes om hur de två skrivmetoderna röstinmatning respektive tangentbord skulle påverka skrivande av faktatext. LÄS MER
3. Multimodala metoders betydelse för begreppsanvändningen. : En studie som undersöker hur multimodala metoder kan användas vid skapandet av faktatexter inom naturvetenskap.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I dagens samhälle förenklas ofta begrepp i de naturorienterande ämnena för eleverna, vilket kan vara en orsak till svårigheten med att förstå begreppen, dess betydelse och hur de kan användas i en kontext. Denna studies problemområde har som utgångspunkt att naturvetenskapliga begrepp inte används av eleverna när de skriver faktatexter. LÄS MER
4. Nu ska vi skriva, men hur då? : En kvalitativ studie om hur lågstadieelever använder analoga och digitala verktyg i skrivprocessen i svenskämnet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Majoriteten av dagens elever har tillgång till både analoga och digitala skrivverktyg, men i den svenska skolan finns inga bestämda regler om hur läraren ska göra för att lära elever skriva. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att genom observation och elevdokumentation, se hur elever arbetar med digitala och analoga verktyg i ämnet svenska. LÄS MER
5. ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg det” En studie om varierad lärmiljö
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Persson, Kristina (2019). ”Jag lär mig mer när jag kommer ihåg”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER