Sökning: "Skrivundervisningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Skrivundervisningsmetoder.

  1. 1. Specialpedadogikens vägar in i klassrummet för att minska "skrivglappet"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lina Hörling; Sara Isberg; [2021]
    Nyckelord :samarbete; simple view of writing; skrivsvårigheter; skrivundervisningsmetoder; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Being able to write is considered a basic skill. Those who lack writing ability risk ending up in exclusion and a sense of not belonging in society. It has been shown that many students have insufficient knowledge of the written language and experience writing as a challenging activity. LÄS MER

  2. 2. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stina Lindqvist; Ida Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :Writing teaching methods; traditional writing method; reading through writing RtW ; digital tools; year 3; text triangle; Skrivundervisningsmetoder; traditionell skrivundervisning; att skriva sig till läsning ASL ; digitala verktyg; årskurs 3; texttriangeln;

    Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER

  3. 3. Skrivundervisning i grundskolans tidigare år F–3 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Aiah Aleid; [2021]
    Nyckelord :Writing; writing lessons; teaching methods; linguistic awareness and scaffolding.; Skrivandet; skrivundervisning; undervisningsmetoder; språklig medvetenhet och stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av nationell och internationell tidigare forskning kartlägga lärares undervisning i skrivandet i grundskolans tidigare år F–3. Studien är en systematisk litteraturstudie och tar sin utgångspunkt i de centrala begreppen: skrivande, undervisningsmetoder, språklig medvetenhet och stöttning. LÄS MER

  4. 4. Evidensbaserade undervisningsmetoder för skrivutveckling på högstadiet och gymnasiet : En avgränsad systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Helene Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Writing skills; writing development and composition; self-efficacy; working memory; teaching methods; struggling writers; social cognitive theory; Skrivutveckling; uppsatsskrivande; självförmåga; arbetsminne; undervisningsmetoder; skrivsvårigheter; socialkognitivistisk teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna avgränsade systematiska forskningsöversikt är att studera de senaste fem årens evidensbaserade undervisningsmetoder för skrivutveckling. Syftet är också att studera hur sambandet mellan skrivutveckling, arbetsminne och självförmåga ser ut, samt dess konsekvenser för skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Det ligger i tiden" : -En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på den tidiga läs- och skrivundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ulrika Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Tidig läs- och skrivundervisning; digitalisering; ASL; digitala verktyg; läs- och skrivundervisningsmetoder; läsinlärning; sociokulturell teori; Technological Pedagogical Content Knowledge; TPACK;

    Sammanfattning : .... LÄS MER