Sökning: "Skrivundervisningsmetoder"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Skrivundervisningsmetoder.
1. Specialpedadogikens vägar in i klassrummet för att minska "skrivglappet"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Being able to write is considered a basic skill. Those who lack writing ability risk ending up in exclusion and a sense of not belonging in society. It has been shown that many students have insufficient knowledge of the written language and experience writing as a challenging activity. LÄS MER
2. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER
3. Skrivundervisning i grundskolans tidigare år F–3 : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av nationell och internationell tidigare forskning kartlägga lärares undervisning i skrivandet i grundskolans tidigare år F–3. Studien är en systematisk litteraturstudie och tar sin utgångspunkt i de centrala begreppen: skrivande, undervisningsmetoder, språklig medvetenhet och stöttning. LÄS MER
4. Evidensbaserade undervisningsmetoder för skrivutveckling på högstadiet och gymnasiet : En avgränsad systematisk forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna avgränsade systematiska forskningsöversikt är att studera de senaste fem årens evidensbaserade undervisningsmetoder för skrivutveckling. Syftet är också att studera hur sambandet mellan skrivutveckling, arbetsminne och självförmåga ser ut, samt dess konsekvenser för skrivundervisningen. LÄS MER
5. "Det ligger i tiden" : -En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på den tidiga läs- och skrivundervisningen
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER