Sökning: "Skrivutveckling på mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Skrivutveckling på mellanstadiet.

  1. 1. Speciallärarens uppdrag på mellan- och högstadiet : En kvalitativ intervjustudie med speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne-Li Jonsson; Frida Lantz; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; språk- läs- och skrivutveckling; uppfattningar; föreställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare verksamma i årskurs 4–9 beskriver uppdraget för speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling. Studiens två frågeställningar innefattar frågorna om vad speciallärarna beskriver är uppdraget på mellan- och högstadiet samt vilka likheter och skillnader det finns i uppfattningar kring uppdraget. LÄS MER

  2. 2. Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärarens påverkan på elevers skrivundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Erlandsson Elin; Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Elevers skrivutveckling; lärares påverkan; motivation; mellanstadiet; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Denna undersökning kommer att behandla lärarens påverkan på elevernas skrivundervisning. Detta kommer göras genom en empirisk studie där relevant forskning ställs och analyseras med hjälp av den kognitivistiska modellen The simple view of writing, Herzbergs motivationsteori och Vygotskijs ideér om den proximala utvecklingszonen samt Jerome Bruners tankar om scaffolding. LÄS MER

  3. 3. F-3 lärares inställning till kartläggning av elevers tidiga läs-, och skrivutveckling : En kvalitativ studie om åtta lärares erfarenhet av kartläggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Kempe; Farzaneh Mohammadi; [2023]
    Nyckelord :Inställning; kartläggning; kartläggningsmaterial; lärare f-3; lärarerfarenhet; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att undersöka lärares erfarenheter och inställning till att kartlägga elevernas tidiga läs- och skrivutveckling och vilket/vilka kartläggningsmaterial som används. Studien genomfördes med sex semistrukturerade intervjuer med lärare från två olika skolor i två olika kommuner, fyra enskilda intervjuer och två parintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Lärarnas attityder till att använda formativ bedömning : En studie om hur lärare använder formativ bedömning i ämnet svenska med fokus på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Gustafsson; Joel Hagman Kadri; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; skrivutveckling; mellanstadiet; sociokulturella perspektivet; bedömning; kompetens; effektivitet; attityder; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Vår arbetslivserfarenhet är att lärares bedömning präglas i stor omfattning av summativ karaktär. Med utgångspunkt från detta är syftet med examensarbetet att undersöka vad lärare besitter för attityder, upplevelser och erfarenheter gentemot formativ bedömning i svenskundervisningen med fokus på skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fanny Johansson; Emma Andersson; [2022]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; reading comprehension; bilingual reading comprehension; reading comprehension strategies; Läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; mellanstadiet; flerspråkighet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER