Sökning: "Slöjd ramfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Slöjd ramfaktorer.

  1. 1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sabina Antonsson; [2023-04-18]
    Nyckelord :slöjd; grundskola; samarbete i slöjden; repslagning; ramfaktorer; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER

  2. 2. Trä- och metallslöjdlärarens domän : En studie av trä- och metallslöjdlärares tankar kring inredning och utformning av sina salar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Dennis Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Inspiration; funktion; ramfaktorer; slöjd;

    Sammanfattning : Lärare i trä- och metallslöjd är oftast ensamma om att nyttja sina salar. Detta gör att de har större möjligheter att påverka inredningen och utformningen av salarna. Inredningen spelar en stor roll i salens funktion och hur den fungerar som pedagogisk miljö. LÄS MER

  3. 3. När det skiter sig i slöjden : En studie om individanpassning inom maskinsömnad och stickning med ett ramfaktorteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Hendler; My Herstedt; [2022]
    Nyckelord :lärmiljö; individanpassad undervisning; digitala hjälpmedel; instruktioner; struktur;

    Sammanfattning : Slöjdämnet har förändrats i takt med samhällsutvecklingen men även kraven från olika läroplaner. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur slöjdlärare individanpassar undervisningen för att nå elevernas kunskap i maskinsömnad och stickning, samt hur ramfaktorer påverkar lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. Skapa intresse för skolslöjd. En studie kring lärare i textil slöjd i grundskolan årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Katarina Nordquist; [2021]
    Nyckelord :undervisningsstrategi; relationsbyggande; gruppdynamik; anpassad undervisning; bekräftelse; tid och uthållighet; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring slöjdlärarens undervisningsstrategier i ämnet slöjd, för att möta upp elevers intresse eller ointresse och främja lusten att lära. Frågeställningarna i studien är: Vilka strategier använder sig slöjdläraren av för att väcka elevernas intresse i undervisningen, hur tolkar och omsätter slöjdläraren elevernas gensvar under en lektion, hur verkar slöjdläraren för att utveckla elevens uthållighet under arbetsprocessen? I studien deltar tre slöjdlärare. LÄS MER

  5. 5. Slöjd - ett gemensamt ämne? : En studie av ramfaktorers inverkan på slöjdens organisation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Rebecka Berntsson; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd skrivs fram som ett gemensamt ämne enligt den nu gällande läroplan, men som i praktiken är uppdelad i två slöjdinriktningar. Traditionens makt är stor över hur slöjdundervisningen skall mötas och bearbetas. LÄS MER