Sökning: "Slöjdens nytta"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Slöjdens nytta.

  1. 1. Varför ska jag lära mig det här? En undersökning av hur slöjdlärare ser på och förmedlar sitt ämnes nyttoaspekter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Fjaervoll; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några slöjdlärare ser på sitt ämnes nyttoaspekter samt hur de tänker att man kan förmedla dessa bland eleverna. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar formulerats:• Hur ser slöjdlärarna på slöjdämnets nyttoaspekter? • Vad anser slöjdlärarna att man kan göra för att synliggöra och göra elever medvetna om slöjdens nyttoaspekter?Som bakgrund undersöks tidigare forskning samt litteratur som anses vara relevant för studiens område. LÄS MER

  2. 2. Slöjdkunskaper - Fem slöjdlärares åsikter och tankar om vilka kunskaper och förmågor slöjdämnet lär ut

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annette Lindkvist; [2014]
    Nyckelord :kreativitet; praktisk-estetiska ämnen; slöjd; slöjdkunskaper; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på vilka kunskaper och förmågor slöjdlärare anser att slöjdundervisningen lär ut. Studiens syfte är också att ta reda på vilken kompetensutveckling slöjdlärarna fått och hur den nya läroplanen, Lgr 11, påverkat slöjdämnet och slöjdundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Slöjden i senmoderniteten : En kritisk diskursanalys av slöjdens styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Mattias Landegren; [2014]
    Nyckelord :Slöjd; kritisk diskursanalys; kursplan; kommentarmaterial; posttraditionellt samhälle;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att, mot bakgrund av en samtid som beskrivits som posttraditionell,undersöka hur skolämnet slöjd, som ett ifrågasatt ämne förknippat med traditionella hantverk, skrivsfram och motiveras i LGR11. Genom en kritisk diskursanalys av syftesdelen i kursplanen ochmotsvarande avsnitt i kommentarmaterialet till denna, undersöktes materialet utifrån tre olikadimensioner. LÄS MER

  4. 4. Därför är slöjden en viktig del av skolan : Vuxnas resonemang om skolslöjdens innehåll och värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Charlotta Brage; Pontus Frondelius; [2009]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdundervisning; argument; motiv; kunskap; slöjdprocessen; styrdokument; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet i detta arbete har varit att finna argument för slöjden som ämne i skolan. Vi har gjort en undersökning där vi använt oss av strukturerade intervjuer för att ta reda på hur 52 vuxna i vår geografiska närhet resonerar om slöjdens innehåll och värde. LÄS MER

  5. 5. Slöjdens mening och nytta : För eleven i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ola Brodén; [2009]
    Nyckelord :craft; pupils; concrete action; engagement; partificiant; competences; communication; slöjd; elever; konkret handling; engagemang; delaktighet; kompetenser; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att förstå betydelsen och nyttan av slöjdämnet i grundskolanbetraktat genom elevers berättelser om ämnet.De frågeställningar som jag utgick ifrån var:· Vilken karaktär av kunskaper uttrycker eleverna att slöjdämnet leder till?· Vilken mening och nytta uppfattar eleverna att slöjdämnet har?Litteraturavsnittet tar upp slöjdämnets historia, tillkomst och förändring fram till dagenskursplan och läroplan. LÄS MER