Sökning: "Slöjdföremål"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Slöjdföremål.

  1. 1. SLÖJDMATERIALET SOM LÄROMEDEL : En kvantitativ och kvalitativ studie om materialkunskap och undervisning i slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Viktoria Nässlin; [2023]
    Nyckelord :slöjd; materialkännedom; träslag; undervisningsinnehåll; lärande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om materialkunskap och undervisning. Studiens syfte var att få en djupare förståelse hur slöjdlärarna undervisar om trämaterial i slöjdundervisningen samt synliggöra hur eleverna representerar kunskapsområden som materialets ursprung, egenskaper, kvalité och miljöpåverkan. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av fiberriktning i trä : En studie av ett undervisningsfenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Felicia Jangard Nielsen; [2022]
    Nyckelord :erfarenhet; fiberriktning; trä; fenomenografi; autoetnografi;

    Sammanfattning : I min undersökning om fiberriktning har jag utifrån ett fenomenografisk perspektiv samlat erfarenheterna kring detta under görandet av fyra slöjdföremål i materialet lindträ. Mitt syfte har varit att undersöka aspekter av kunnandet kring träets egenskaper i förhållande till fenomenet fiberriktning och ringa in kritiska aspekter som kan uppstå i föremålen. LÄS MER

  3. 3. Digitala instruktioner i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Hemmingsson; [2021]
    Nyckelord :dator; digitala instruktioner; självständighet; slöjd;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur digitala instruktioner i slöjd kan bidra till att hjälpa elever och lära sig att ta in kunskaper på ett bredare sätt än att bara få muntliga instruktioner och genomgångar från läraren. Studien är främst från ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. - VISUELLT STÖD I ÄMNET SLÖJD : En kvalitativ studie om hur visuellt stöd används och skapas i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fager; Julia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; lärandemiljö; arbetsprocesser; visualiseringar; gestalta och utforma;

    Sammanfattning : Slöjdande innebär att befinna sig i olika arbetsområden där man tar till sig kunskaper genom att använda flera olika sinnen medan man bearbetar och formar olika material till slöjdföremål. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur olika visuella hjälpmedel kunde stödja både slöjdläraren i sina undervisningsmetoder men också eleverna i deras inlärningsprocesser av olika praktiska kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Meditation, kamp eller mittemellan? : En materialnära undersökning om slöjdens processer och uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Ruijsenaars; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; uttryck; trähantverk; dynamiskt förlopp; LGR 11;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att vidga begreppsapparaten för att diskutera skolslöjdens processer och estetiska uttryck. Jag har sökt besvara följande frågeställningar:      Hur kan en slöjdprocess beskrivas enligt teorin om ett dynamiskt förlopp? Hur kan tillverkarens hållning bli synlig som ett estetiskt uttryck i ett slöjdföremål? Jag har gjort det genom att tillverka åtta lådor i trä, ibland med inslag av metall. LÄS MER