Sökning: "Slöjdlärarutbildningen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Slöjdlärarutbildningen.

  1. 1. Integrerade slöjdsalars ramfaktorer : -och deras betydelse för undervisningen i träslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Heidi Winnberg; [2021]
    Nyckelord :Integrerad slöjdsal; ramfaktorer; möjlighetsrum; träslöjdsundervisning; praktikarkitekturer; kursplan;

    Sammanfattning : Denna studie försöker belysa bakgrunden och uppkomsten av så kallade integrerade slöjdsalar. En integrerad slöjdsal är en kombinerad sal som skall vara utrustad för att möjliggöra undervisning i alla slöjdens material. LÄS MER

  2. 2. Varför vill män inte sy?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Magnusson; Amanda Månsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer förhur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönstersom begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). LÄS MER

  3. 3. Design i Slöjdundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Marie-Helene Bergqvist; Lina Broberg; Albin Svensson; [2012-10-12]
    Nyckelord :Slöjd; Design; Kreativitet; Grundskolan;

    Sammanfattning : Design är en stor del av vårt samhälle. Som studenter på slöjdlärarutbildningen vid Göteborgs universitet har vi upplevt att design får en allt större plats i undervisningen. Studien undersöker vilka kopplingar det finns mellan design och slöjd och hur man kan arbeta med det i skolan. LÄS MER

  4. 4. Kulturarv och slöjdtraditioner ­ Nio blivande slöjdlärare tolkar ett strävansmål

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anneli Ferm; Jenny Jonsson; Jenny Saar; [2008]
    Nyckelord :Slöjd; kulturarv; slöjdtraditioner; kursplan; strä;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur blivande slöjdlärare vid Göteborgsuniversitet tolkar strävansmålet från slöjdämnets kursplan: Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven ­ utvecklar intresse och förståelse för skapande och manuellt arbete genom kännedom om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv (Skolverket, 2000:5)Huvudfrågan behandlar begreppen kulturarv och slöjdtraditioner och hur dessa två begrepptolkas utav blivande slöjdlärare. Vi valde att besvara vårt syfte genom en kvalitativ studie,baserad på nio intervjuer med studenter som läser sin tredje terminen slöjd på GöteborgsUniversitet. LÄS MER

  5. 5. Slöjden - ett viktigt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Anna Danielsson; Hans Svensson; [2007]
    Nyckelord :Slöjdämnet; Slöjdprocessen;

    Sammanfattning : I Skolverkets Nationella utvärdering av slöjd 2003 framkommer det att elever och föräldrar har svårt att se nyttan med slöjden. Därför har vi valt att titta på varför slöjden är viktig och också försöka finna ett svar på hur slöjdläraren kan tydliggöra ämnet och motivera slöjden för eleverna. LÄS MER