Sökning: "Slowness"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Slowness.

  1. 1. Mikrotjänstarkitektur: Systemutvecklares erfarenheter och framgångsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Åke Persson; David Myrestam; [2023]
    Nyckelord :Mikrotjänster; mikrotjänstarkitektur; DevOps;

    Sammanfattning : En växande trend inom informationssystem är användningen av mikrotjänster som arkitekturstil för att bygga och underhålla system. Tidigare forskning har visat på fördelar som modularitet, skalbarhet samt möjlighet till snabb driftsättning av kodförändringar. Men tillsammans med välkända fördelar kommer även utmaningar. LÄS MER

  2. 2. An Exploration of Interactions and Design Implications of Low-interactivity Games

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Xiaoding Zhou; [2023]
    Nyckelord :Low-interactivity games; interactivity; interaction; inaction; slowness; game aesthetics; game design;

    Sammanfattning : This paper introduces low-interactivity games as a new term to refer to games that provide players with very limited interaction by design. A grounded theory approach is conducted for this research, with reviewing literature and analyzing games specifically under the categories of casual games, idle games, walking simulators and minimalist games, in order to identify the available types of interactions in low-interactivity games. LÄS MER

  3. 3. Meningsskapande i digital design - En utvärdering av Slow Design som ramverk för design av digitala artefakter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Can Dücay Erbora; Adam Forssell Ducellis; [2023]
    Nyckelord :Slow Design; UX design; Design science; Grocery Shopping; Web shop; Slow Design; UX-design; Design science; Mathandel; Nätbutik;

    Sammanfattning : Arbetet utforskar hur väl det går att tillämpa Slow Design och dess principer (reveal, expand, reflect, engage, participate, evolve och ritual) inom utvecklingen av digitala artefakter. I kontrast till ett fokus på effektiva interaktioner, fokuserar Slow Design på att främja medvetna interaktioner genom att skapa tillfällen för reflektion. LÄS MER

  4. 4. Dialogues with the unwell body : Rethinking the notion of wellbeing in HCI from feminist and somaesthetic perspectives

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Eirini Kaklopoulou; [2022]
    Nyckelord :wellbeing; biodata; first-person perspective methods; soma design; digital wellbeing; välbefinnande; biodata; first-person perspective metoder; soma design; digitalt välbefinnande;

    Sammanfattning : With the emergence of ubiquitous computing and biosensing technologies, there is a growing interest to explore wellbeing within design research. This paper unpacks the notion of wellbeing from somaesthetic and feminist perspectives. LÄS MER

  5. 5. Living (with) Waste : Augmented Reality, Public Spaces, and Participation in Maputo city, Mozambique.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Anselmo Matusse; [2022]
    Nyckelord :Augmented Reality AR ; Extended Reality; Public Spaces; Public Participation; Anthropocene; Solid Waste; Lix.AR_Maputo; Mozambique; Africa;

    Sammanfattning : Background: Cities worldwide are growing fast, and so is solid waste production, which calls for different stakeholders to come together and find creative ways to deal with urban growth and waste. This study explores how Augmented Reality (AR) could enhance public participation in public spaces and deal with solid wastein Mozambique’s capital city, Maputo. LÄS MER