Sökning: "Små och medelstora företag SMFs"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Små och medelstora företag SMFs.

  1. 1. Klimatberäkning i små- och medelstora företag

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Armin Taheri; Isak Terje Stiefler; [2023]
    Nyckelord :Små- och medelstora företag; SMF; klimatberäkning; klimat-deklaration; Byggsektorns miljöberäkningsverktyg; mappning; EPD Miljövarudeklaration ; LCA; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bygg- och fastighetssektorn stod år 2020 för 21% av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser (Boverket, 2023a). För att synliggöra och därigenom minska klimatpåverkan vid uppförandet av nya byggnader blev det den 1 januari 2022 obligatoriskt att genomföra klimatdeklaration av nya byggnader som kräver bygglov, med vissa undantag (Boverket, 2021a). LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer mot en datadriven kultur hos små och medelstora företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mina Schalizi; Caroline Larsson; [2022]
    Nyckelord :Success factors; SMEs; data-driven culture; Big Data; Business Intelligence; Data-driven business models; Framgångsfaktorer; SMFs; datadriven kultur; Big Data; Business intelligence; Datadrivna verksamhetsmodeller;

    Sammanfattning : Datadriven kultur har flitigt nämnts i litteraturen som en tydlig framgångsfaktor för stora verksamheter för att skapa konkurrenskraft på marknaden.  Genom att verksamheter kan ta strategiska beslut baserat på stora mängder data förankrad i verkligheten undviks beslut som tas på magkänsla, således leder till optimering av verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens bidrag till internationaliseringsprocessen för innovativa små- och medelstora företag (SMFs)

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ida Furuskär; Hannes Östlund; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Internationalisering; SMFs; Innovativa;

    Sammanfattning : Title: The contribution of digitalization to the internationalization process for innovative small- and medium sized enterprises (SMEs).Level: Final assignment for bachelor’s degree in business administrationAuthors: Ida Furuskär & Hannes Östlund  Supervisor: Akmal Hyder Date: 2022- June  Aim: The purpose of this study is to investigate how innovative small- and medium sized enterprises (SMEs) experience the contribution of digitalization linked to the internationalization process. LÄS MER

  4. 4. Vad har SEM för påverkan på SMF:s digitala marknadsföring : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Jonsson Elin; Dahllöf Ella; [2021]
    Nyckelord :SME; SEM; SERP; innovations and search engines; Marknadsföring; Digital marknadsföring; SEO; SEM;

    Sammanfattning : Research questions: 1. In what ways do SMEs embrace sökmotormarknadsföring that digital development has made possible? 2. What are the obstacles for SMEs to adopt sökmotormarknadsföring? Purpose: The purpose of the study is to find out how small to medium-sized companies adopt sökmotormarknadsföring to their marketing strategy. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering och effektivisering av inköpsprocesser för små- och medelstora företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Mattias Lundström; Victoria Moberg; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; informationshantering; inköp; SMF; processförbättring; effektivisering; flexibilitet.;

    Sammanfattning : Digitalisering är ett växande begrepp som principiellt innebär omvandling från manuellt till digitalt. Nu har även tillverkningsindustrin börjat angripa denna teknologiska utveckling för att förbättra organisationens processer vilket ska öka mervärdet till kunden. LÄS MER