Sökning: "Småbarnsavdelning"
Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade ordet Småbarnsavdelning.
11. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER
12. Förskollärares syn på barns språkutveckling vid matsituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att genom några intervjuer belysa hur förskollärare tänker om sin uppgift att stimulera barns språkutveckling. Uitfrån syftet formulerades två frågeställnigar; Hur ser förskollärare på hur de arbetar för att stimulera barns språkutveckling i måltidssituationerna? Hur reflekterar och dokumenterar förskollärare barns språkutveckling i måltidssituationerna? Metoden som används är kvalitativa intervjuer med förskollärare på sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER
13. Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter där pedagogerna på avdelningarna arbetar intensivt med att främja barnens språkutveckling. LÄS MER
14. Vem synliggörs i förskolans verksamhet? Och i så fall hur? : En studie om genusmönster i pedagogers förhållningssätt till de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats har syftet varit att finna genusmönster i pedagogernas förhållningssätt gentemot de yngre barnen, 1-3 år, i samtals- och leksituationeri en inomhusmiljö. Studien är inspirerad av den etnografiska metoden, vilket innebär att man intresserar sig för andras livsvärldar. LÄS MER
15. Omsorg som spelar roll. : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare uppfattar omsorgens roll i det dagliga arbetet med de yngsta förskolebarnen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att generera insikt i förskollärares uppfattningar av omsorgens roll i det dagliga arbetet med de yngsta barnen i förskolan. Utifrån en fenomenografisk metodansats har sju semistrukturerade intervjuer genomförts med förskollärare verksamma på en småbarnsavdelning. LÄS MER