Sökning: "Småbarnsavdelning"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade ordet Småbarnsavdelning.

  1. 11. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Felicia Byhlin; Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :genus; förskola; män; pedagoger; bemötande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares syn på barns språkutveckling vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Bodén; Lina Johansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares uppfattningar; språkstimulering; måltidssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom några intervjuer belysa hur förskollärare tänker om sin uppgift att stimulera barns språkutveckling. Uitfrån syftet formulerades två frågeställnigar; Hur ser förskollärare på hur de arbetar för att stimulera barns språkutveckling i måltidssituationerna? Hur reflekterar och dokumenterar förskollärare barns språkutveckling i måltidssituationerna? Metoden som används är kvalitativa intervjuer med förskollärare på sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Görling; Nahid Halawi; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter där pedagogerna på avdelningarna arbetar intensivt med att främja barnens språkutveckling. LÄS MER

  4. 14. Vem synliggörs i förskolans verksamhet? Och i så fall hur? : En studie om genusmönster i pedagogers förhållningssätt till de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :De yngsta barnen; Genus; Genusmönster; Lek; Pedagogers förhållningssätt; Samtal; Småbarnsavdelning; Synliggörande;

    Sammanfattning : I denna uppsats har syftet varit att finna genusmönster i pedagogernas förhållningssätt gentemot de yngre barnen, 1-3 år, i samtals- och leksituationeri en inomhusmiljö. Studien är inspirerad av den etnografiska metoden, vilket innebär att man intresserar sig för andras livsvärldar. LÄS MER

  5. 15. Omsorg som spelar roll. : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare uppfattar omsorgens roll i det dagliga arbetet med de yngsta förskolebarnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Sydling; [2015]
    Nyckelord :Caring; Learning; Educare; Phenomenography; Attatchment; The Competent Child; Omsorg; Lärande; Educare; Fenomenografi; Det kompetenta barnet; Trygg bas;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att generera insikt i förskollärares uppfattningar av omsorgens roll i det dagliga arbetet med de yngsta barnen i förskolan. Utifrån en fenomenografisk metodansats har sju semistrukturerade intervjuer genomförts med förskollärare verksamma på en småbarnsavdelning. LÄS MER