Sökning: "Smart Economics"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Smart Economics.

  1. 1. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER

  2. 2. The role of marketing to avoid product returns in online shopping : how marketers help online consumers to make better purchase decisions and thus avoid product returns

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Mohamad Saad El Deen; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; high products return; digital marketing; consumer decision journey; avoid products returns;

    Sammanfattning : The increasing alarm about global climate change and the related consequences on the planet and humankind has raised the voices to adopt sustainability within organisations and businesses. The wide spread of the internet and smart devices allowed many consumers to buy their needs through smart devices without the need to travel to physical stores. LÄS MER

  3. 3. Investigating effects of IT functionalities of wearable devices on their users

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Cezary Szopa; Ke-Chieh Lai; [2023]
    Nyckelord :Wearable Devices; IT Functionalities; Self-monitoring; Technology Adoption; UTAUT2; Business and Economics;

    Sammanfattning : Smart wearable technology devices have facilitated self-monitoring that enables control of health and fitness through various metrics that are based on the collected data. Although wearable technology devices can be beneficial for health and well-being, their current level of adoption and commercialisation is still in the early phase, and researchers are attempting to identify the factors that impact the adoption of these devices. LÄS MER

  4. 4. Nyttjandet av solceller under byggskedet

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Florent Govori; Amal Samhan; Linn Andersson; [2023]
    Nyckelord :Solpaneler; solceller; solenergi; energieffektivisering; bodetableringar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomförs som ett avslutande moment för högskoleingenjörsutbildningen Industriell ekonomi – affärsingenjör – byggteknik på högskolan i Borås. Syftet med arbetet är att kartlägga möjligheter att använda solceller under byggskedet. LÄS MER

  5. 5. Dynamic Capabilities in times of change - A qualitative study exploring the role of Dynamic Capabilities and Business Model Innovation Process in a Smart Mobility sector context.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Claudette Kirnbauer Plauchu; [2022]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : By utilizing the Dynamic Capabilities Framework (DCF) provided by Teece, this study explores how organizations leverage Dynamic Capabilities (DCs) to address rapid changes in times of change where uncertainty governs. By analyzing the activities that firms perform in relation to the sensing, seizing and transforming capabilities, this study enhances the understanding of how Business Models (BMs) are formed and refined. LÄS MER