Sökning: "Sökmotorer"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Sökmotorer.

  1. 1. Anställda på folkbiblioteks erfarenhet, självskattad kunskap och attityder till artificiell intelligens och relaterade begrepp

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petra Norman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens, vilket ofta förkortas som AI, kan i mångas öron låta som något hämtat direkt ur en science-fiction roman, men är de facto ett fenomen som går att återfinna överallt i vår vardag idag. Det finns i våra telefoner, i våra bilar, i sökmotorer, hos banker, sociala medier; AI kan rekommendera musik, filmer och varor som den lärt sig är relevant baserat på data varje enskild person lämnar efter sig. LÄS MER

  2. 2. Bryta normerna för sex och samlevnad i relation till HBTQ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Donika Kelmendi; Filippa Kroon; [2022]
    Nyckelord :HBTQ-frågor; LGBTQ; Sex och samlevnad; läroplanen;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven för att diskutera hur HBTQ implementeras i skolan. Till hjälp har vi använt oss av två frågor som vi anser kommer att hjälpa oss att komma fram till ett kvalificerat svar. LÄS MER

  3. 3. Framtagning av en konceptuell kostnadsmodell för sökmotoroptimerade webbapplikationer : Ett förslag på kostnadsmodell som beskriver uppkomna kostnader utifrån centrala aktiviteter

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Oliver Rosvall; [2021]
    Nyckelord :conceptual cost model; search engines; search engine optimization; web application; cost calculation; konceptuell kostnadsmodell; sökmotorer; sökmotoroptimering; webbapplikation; kostnadsberäkning;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen har förändrat sättet människor kommunicerar och lever sina liv. Idag är det möjligt att boka ett möte, beställa mat eller köpa en resa online. Den moderna människans konsumtionsvanor gör det livsviktigt för företag att etablera en digital närvaro. LÄS MER

  4. 4. "Har jag hittat det jag söker efter?" : En kvantitativ och kvalitativ studie kring användares attityder till informationssökning online inför en semesterplanering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Tony Duong; Supavadee Disayabuttra; [2019]
    Nyckelord :Attitude; Information searching; Outbound trip; Vacation; Search engine; Experience; Attityd; Informationssökning; Utrikesresa; Semester; Sökmotorer; Upplevelse;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar på att när en resa planeras används oftast sökmotorer som verktyg för att tillfredsställa de informationsbehov som existerar hos en användare. Det är också bevisat att det upplevs vara problematiskt för användarna att särskilja på vad som är relevant information. LÄS MER

  5. 5. Artificiell Intelligens inom E-handel : En studie om maskininlärning vid produktsökningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sophia Andersson; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; Artificial Intelligence; machine learning; productsearch; neural network; Loop54; E-handel; Artificiell Intelligens; maskininlärning; produktsökning; neuralt nätverk; Loop54;

    Sammanfattning : Background: One of the most growing areas of the Internet is E-commerce, which gave consumers a flexibility that was not previously available. The advantages of digital commerce are many, where both companies and consumers can use the technology's possibilities. LÄS MER