Sökning: "So uppsats årskurs 9"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden So uppsats årskurs 9.

  1. 1. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; [2023]
    Nyckelord :Full-time mentor; teacher relief position; study results; socio-economic background; analysis of variance; primary school; Heltidsmentor; läraravlastande tjänst; studieresultat; socioekonomisk bakgrund; variansanalys; grundskola;

    Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER

  2. 2. Geografi i årskurs 7-9 : En undersökning av högstadieelevers tankar om och attityder till ämnet Geografi

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Peder Dahlman; [2019]
    Nyckelord :Geography; Specialist Teacher; Pupils; Attitudes; Thoughts; Secondary School; Year 7; Year 8; Year 9; Nybro; Småland; Geografi; Ämneslärare; Elever; Attityder; Tankar; Högstadiet; Årskurs 7; Årskurs 8; Årskurs 9; Nybro; Småland;

    Sammanfattning : I föreliggande C-uppsats i Geografi söker jag ta mig an ett avgränsat ämnesområde i skolans värld genom att undersöka vad högstadieelever tänker och känner inför ämnet Geografi. Syftet med undersökningen är således att undersöka högstadieelevers tankar om och attityder till skolämnet Geografi. LÄS MER

  3. 3. Motivation och estetiska läroprocesser : En studie av vilka faktorer som elever i årskurs 9 anser ha betydelse för deras motivation när det gäller bildämnet

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Green Therése; [2018]
    Nyckelord :motivation; motivational factors; subject matter; aesthetic learning processes; feedback; self-determination theory SDT ; motivation; motivationsfaktorer; bildämnet; estetiska läroprocesser; feedback; self-determination theory SDT ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en inblick i vilka faktorer som eleverna själva upplever ha betydelse för deras skolarbete i ämnet bild. Lärarna menar att låg motivation är ett stort problem i dagens skola och många elever upplever mötet med skolan som meningslös eftersom de inte känner sig delaktiga i det som händer i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Fältstudier i geografiundervisningen : Lärares erfarenheter kring fältstudier och deras möjlighet att utföra dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ylva Strömbäck; [2017]
    Nyckelord :fältstudier; lärare; geografi; förutsättning; lärande;

    Sammanfattning : Geografiämnet i skolan är ett tvärvetenskapligt ämne som berör såväl naturen som samhället vi lever i. I Skolverkets kursplan för ämnet geografi har metoden fältstudier tillkommit 2011. Genom fältstudier får eleverna den geografiska referensram som ger möjlighet att sätta sig själva i relation till omvärlden. LÄS MER

  5. 5. Lärande i en mångkulturell skola : Ett sociokulturellt perspektiv på lärande i undervisningen hos två SO-lärare

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Heli Lievonen; [2010]
    Nyckelord :Mångkulturell skola; sociokulturellt lärande; interkulturellt lärande; kontext; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utifrån ett sociokulturellt perspektiv beskriva och analysera vilket lärande som möjliggörs hos två lärare i en mångkulturell skola. Jag har gjort en etnografisk studie där jag under några veckors tid har observerat, haft både formella och informella samtal samt samlat arbetsmaterial i två klasser. LÄS MER