Sökning: "So-ämne"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet So-ämne.

  1. 1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Zerina Salihovic; Hadzajlic Emina; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; So-ämne; So-undervisning; språkutveckling; transspråk; stöttning; utmaningar; arbetsmetoder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsbedömning av SO-ämnen i årskurs 1-3 : En studie med utgångspunkt i lärares utsagor om sin bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Natalia Ståtenhag; [2018]
    Nyckelord :bedömning; ämneskunskap; bedömningsunderlag; bedömningsstöd; årskurs F-3; ämnesdidaktik; samhällskunskap; historia; SO-ämne; bedömningsstrategi; organisera;

    Sammanfattning : Bedömning är en central och inte helt okomplicerad del i lärarens uppdrag oavsett ämnes- och åldersinriktning. Bedömning av ämneskunskaper i de lägre åldrarna är betingade med åldersrelaterade utmaningar då alla elever i dessa åldrar inte är läs- och skrivkunniga ännu, vilket således kan göra det svårt för läraren att lyckas få ett tillräckligt bedömningsunderlag. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i historia eller SO? Första världskriget

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ingrid Lindblad; [2012-08-23]
    Nyckelord :SO-ämnen; didaktik; historia; bildning; pendelrörelse; spänningsfält;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att i en sekvens historielektioner fokusera spänningsfältet mellan de fyra enskilda SO-ämnena: historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap och ett gemensamt samlat SO-ämne. Syftet utreds genom klassrumsstudier, inom ramen för ämnesmomentet ”Första världskriget” tillhörande skolämnet historia, för att undersöka vilka kunskaper som elever uttrycker, som kan härröras till något annat skolämne, då främst de tre andra SO-ämnena, som geografi, religionskunskap eller samhällskunskap och om så är fallet fundera på betydelsen av detta. LÄS MER

  4. 4. De samhällsorienterade ämnenas integrering – En studie av SO-ämnets förändring från 1960-talet till idag

    C-uppsats,

    Författare :Linda Gannve; Karl Gustavsson; [2009]
    Nyckelord :Integrering; samh;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med denna uppsats är att problematisera och urskilja olika ståndpunkter i debatten, gällande desamhällsorienterande ämnenas integrering eller särskiljning. Uppsatsen är ett försök att följa styrdokumentensoch debattens utveckling från 1960-talet fram till idag. LÄS MER