Sökning: "Social Cognitive Career"

Visar resultat 6 - 10 av 64 uppsatser innehållade orden Social Cognitive Career.

  1. 6. Min dröm är att ta studenten : En studie om svenska språkets påverkan på unga kvinnors gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriel Frisell; Erteine Muco; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; IMS; Kvinnliga elever; Påverkade val; Svenskkunskaper;

    Sammanfattning : Ett val är aldrig helt fritt från påverkansfaktorer. Ibland är de medvetna och ibland omedvetna. I denna studie har vi undersökt hur inlärningen av det svenska språket påverkar kvinnliga elever som går språkintroduktion i deras gymnasieval samt deras syn på detta. LÄS MER

  2. 7. From Professional Engineers to University Lecturers : A Qualitative Inquiry about Motivations, Experiences, and Decision-Making Processes of Second Career-Changing Lecturers

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Luis Miguel Dos Santos; [2023]
    Nyckelord :Australia; COVID-19; engineer; engineering education; second career changing teacher; self-efficacy; social cognitive career and motivation theory; social cognitive theory;

    Sammanfattning : Background and Research Questions: The purpose of this study is to investigate and understand the motivations, experiences, and decision-making processes of a group of professional engineers who decided to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age. Based on the Social Cognitive Career and Motivation Theory and Self-Efficacy Theory, the study was guided by a research question, why would professional engineers decide to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age, particularly in Australia? What are their motivations?  Methodology: In line with the general inductive approach, focus group activity, remarkable item sharing, and member-checking interviews were used to collect in-depth sharing and stories from six participants via the online platform during the COVID-19 pandemic. LÄS MER

  3. 8. The impact of social cognitive career factors on Swedish technology field students – a comparative study.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Izabela Cierechowicz; Vera Iliescu; [2022]
    Nyckelord :Social Cognitive Career Theory; Self-efficacy; Interest; Outcome Expectations; Gender;

    Sammanfattning : Technology field industry is lacking a presence of women as in most cases, men have the control on the top management positions. The problem is well-known globally. The gender mixed teams tend to perform better as different ways of thinking allow them to make better business decisions. LÄS MER

  4. 9. Följa strömmen eller drömmen? : En studie om högpresterande elever som valt yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elin Holgersson; Annika Fremer; [2022]
    Nyckelord :yrkesprogram; gymnasieval; meritvärde; normbrytande val; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Allt färre elever väljer att gå yrkesprogram på gymnasiet. Yrkesprogrammens låga status och bristfällig information riskerar att leda till att elever väljer bort yrkesprogram på felaktiga grunder och försvårar val efter intresse. LÄS MER

  5. 10. Vägledning för individer med bakgrund i kriminalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Freddie Holmertz Wrede; Clarabella Birgell; [2022]
    Nyckelord :Kriminalitet; Stigma; Vägledning; Arbetsmarknad; Socialt samspel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vägledning i koppling till kriminalvård undersökts. Syftet med arbetet har varit att granska hur vägledning kan fungera som resurs för att ge före detta kriminella möjlighet att återgå till arbetsmarknaden och undvika återfall till kriminalitet. LÄS MER