Sökning: "Social Constructionism"

Visar resultat 16 - 20 av 516 uppsatser innehållade orden Social Constructionism.

  1. 16. "Jag vill inte alltid behöva se mig om utifrån mitt yrkesval" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av klientutövat hot och våld

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Helin Darwich; Dilara Tutuncu; [2023]
    Nyckelord :Social worker; Exposure; Client-perpetrated threats and violence; Threats; Violence; Indirect violence; Culture of silence; Professional role; Availability of personal data; Socialsekreterare; Utsatthet; Klientutövat hot och våld; Hot; Våld; Indirekt våld; Tystnadskultur; Yrkesroll; Tillgänglighet av personuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares erfarenheter och upplevelser av klientutövat hot och våld i arbetet med barn och unga. Det har gjorts en kvalitativ studie med en semistrukturerad intervjumetod och det har genomförts sex intervjuer. Empirin har tolkats utifrån en tematisk analys och en hermeneutisk meningstolkning. LÄS MER

  2. 17. Digital Leadership Capabilities for successful Digital Transformation- Cultural perspective : How do digital leaders' experiences and perspectives on the capabilities needed for successful digital transformation in tech firms differ across different cultural contexts?

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Kiran Raza; Sai Madhavi Palle; [2023]
    Nyckelord :Digital transformation; Digital leadership capabilities; Leadership; Digital leader;

    Sammanfattning : Introduction: Digital transformation has had a significant impact on the way businesses operate and interact with their clients. The advent of digital technologies has brought about unprecedented changes in customer behavior, necessitating continuous adaptation and transformation to maintain competitiveness. LÄS MER

  3. 18. #Ångest på TikTok : En dokumentstudie om hur influencers och unga uttrycker sig om begreppet ångest

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Marie Johansson; Elin Lejergård; [2023]
    Nyckelord :Anxiety; TikTok; Influencer; Young People; Social Constructionism; Ångest; TikTok; Influencer; Unga; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : The main purpose of this study was to describe and analyze how influencers and young people express themselves about anxiety on TikTok. To answer the purpose of the study a document study was conducted, where videos and comment fields were studied, the result was analyzed with a social constructionist perspective. LÄS MER

  4. 19. Bristande jämställdhet i bedömningar : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare påverkas av faktorer inom socialtjänstens barnavård

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Wendel; Ellen Johansson; [2023]
    Nyckelord :Social work; social services; gender; intersectionality; gender equality.; Socialt arbete; socialtjänst; genus; intersektionalitet; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Titel: Bristande jämställdhet i bedömningar Författare: Ellen Johansson och Felicia Wendel Syftet med studien var att undersöka om barns könstillhörighet, i eventuellt samspel med till exempel ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar utredningsarbetet inom socialtjänstens barnavård samt vilken bedömning socialsekreterare gör. För att få fram studiens resultat använde vi oss utav kvalitativ metod och valde att intervjua socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens barnavård i Värmlands län. LÄS MER

  5. 20. Språk- och identitetsutveckling i förskolan : Förskollärares beskrivningar av sitt arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Batool Al Banna; Aiya El-Imam; [2023]
    Nyckelord :Preschool; language development; children s identity; multilingualism; the sociocultural; Förskola; språkutveckling; barns identitet; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study the preschool teacher´s descriptions of their work to support multilingual children's language development and the strengthening of their identity in preschool. In order to achieve the aim, the following question has been formulated: What methods and materials do preschool teachers describe that they use to support multilingual children's language and identity in preschool? Previous research shows a lack of knowledge among educators about how they should work to be able to develop children's identity and support children's development in the Swedish language and the children's mother tongues. LÄS MER