Sökning: "Social Media Perception"

Visar resultat 1 - 5 av 534 uppsatser innehållade orden Social Media Perception.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Partipolitiskt engagerade individers upplevelser av sin politiska påverkan genom sociala medier. En kvalitativ intervjustudie av unga vuxna svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tilly Hild; [2024-03-06]
    Nyckelord :“Political efficacy”; politisk påverkan; politiskt deltagande; sociala medier; unga vuxna; “connective action”; “collective action”; beständighet;

    Sammanfattning : The younger generation of today engages less in conventional political practices than previous generations when they were young (Dezelan, 2023, p.6). LÄS MER

  3. 3. “De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Gunnarsson; Maja Pettersson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Förort; media; medieskugga; ungdomar; stigma; identitet; mottagarperspektiv; receptionsanalys; encoding decoding; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To address the study's objectives, three research questions have been formulated to gain a deeper understanding of the subject: 1. LÄS MER

  4. 4. “Jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå”. Unga svenskars uppfattning om eller hur fake news påverkar deras och andras politiska ståndpunkter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lova Jarnerup; Ella Linnér; [2024-03-04]
    Nyckelord :Fake news; politisk tillhörighet; trovärdighet; förtroende; fake news; political stance; credibility; trust;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine if or how politically active Swedish youths, 20-30 years, perceive that fake news affects their and others political positions. Fake news is a phenomenon that has grown remarkably in the last few years. LÄS MER

  5. 5. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER