Sökning: "Social and Environmental Value Creation"

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser innehållade orden Social and Environmental Value Creation.

  1. 16. When doing good is not enough : A study of how Swedish companies are using shared value creation in their sustainable practices

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Elvira Sandberg; Alexandra Lundén; Elida Murtovi; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability Sweden; sustainable development; sustainable development goals; science-based targets; corporate social responsibility; creating shared value; CSV limitations; CSR vs CSV; CSR evaluation.;

    Sammanfattning : The world is jeopardized by several social and environmental threats. The limited resources are being used at a rapid rate which contributes to negative effects on global warming. Along with increased poverty, human rights are being violated and labor is exploited. Therefore, sustainability is perhaps a more urgent topic than ever. LÄS MER

  2. 17. Place, Placelessness, and Sustainable Entrepreneurship

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Sirine Karray; Svenja Voß; [2022]
    Nyckelord :Sustainable entrepreneurship; Sustainable entrepreneur; Place Context; Placelessness; Impact; Embeddedness;

    Sammanfattning : Like every human, the sustainable entrepreneur is impacted by all the places they have inhabited, but even more so since their triple-bottom-line approach leads to a manifestation of their efforts in places. Opposing this concept of place, scholars describe the concept of placelessness as a manifestation of a lack of meaning or lack of physical location. LÄS MER

  3. 18. Aktievärdering - En Analys av ESG Faktorers Värdeskapande

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Elliot Lindestam; Valdemar Hane; [2022]
    Nyckelord :ESG; Oil; Gas; Valuation; Regression; ESG; Olja; Gas; Värdering; Regression;

    Sammanfattning : Syftet med den här rapporten är att, tillsammans med en svensk bank, undersöka huruvida börsnoterade företag inom Olja- och Gasindustrin värderas olika beroende på deras arbete kring ESG (Environmental, Social, Governance) faktorer. För att undersöka om något samband mellan ESG-faktorer och värdering finns kommer en matematisk modell byggas med hjälp av linjär regression. LÄS MER

  4. 19. Exploring the Impact of ESG on Firm Performance : Empirical Evidence for the European Real Estate Sector

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Sebastian Hult; Akrem Touati; [2022]
    Nyckelord :ESG; Sustainability reporting; Firm performance; European REITs; Shareholder theory; Stakeholder theory; Environmental; Social; Governance; ESG; Hållbarhetsrapportering; Bolagsprestation; Europeiska REITs; Aktieägarteorin; Intressentteorin; Miljöfaktor; Social faktor; Ägarstyrning;

    Sammanfattning : The increased interest in sustainability issues in recent years due to climate change has led to an increased interest among capital investors to invest more sustainably. In addition, there has been an increased interest among stakeholders, regulators and citizens to know more about the positive impact of sustainability reporting on business results. LÄS MER

  5. 20. Exklusiva varumärkens strategier kring digitala kundrelationer : Hur svenska exklusiva varumärken skapar kundrelationer via sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Nawal Aboulazze; Frida Nordström; [2022]
    Nyckelord :Fashion industry; high-end companies; social media; customer relationship; parasocial interaction; digital marketing; sustainability; Modeföretag; exklusiva företag; sociala medier; kundrelation; parasocial interaktion; digital marknadsföring; hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag väljer allt fler företag inom mode- och inredningsindustrin att sälja sina produkter online. Företagens interaktioner och marknadsföring sker därför mestadels digitalt gentemot kunden. Denna nya era av digitalisering för företagen innebär en stor förändring vad gäller nya former av marknadsföring och kundkontakt. LÄS MER