Sökning: "Social konstruktion av teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Social konstruktion av teknik.

  1. 1. Kontorsarbete efter Covid-19 : En kvalitativ studie gällande hur anställda och ledares erfarenheter av att arbeta hemifrån har varit under Covid-19 och hur det kan påverka kontorsarbetet efter pandemin.

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Shanaz Fakhereddin; Mary Morcos; Diana Saade; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Corona; pandemi; ledarskap; organisationsförändringar; kontorslokaler; kontor; kontorsyta; trender; efterfrågan; hemarbete; framtida kontor;

    Sammanfattning : Sedan drygt två år tillbaka har Covid-19 pandemin förändrat många aspekter av våra liv. Även om det inte är klart vilka förändringar som kommer fortsätta gälla efter pandemin, är det med stor säkerhet att nya rutiner kommer att uppstå. LÄS MER

  2. 2. AI som kollega : - mötet mellan teknik och medarbetare

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Tommy Svenblad; [2022]
    Nyckelord :artificiell intelligens; AI; digital kollega; patologi; digital patologi; social konstruktion; sociala grupper; social konstruktion av teknik;

    Sammanfattning : Med hjälp av en vetenskaplig grund i teorin om social konstruktion har nio kvalitativa intervjuer genomförts med läkare verksamma inom klinisk patologi, i Sverige. Intervjuerna har fokuserat på att undersöka hur patologerna ser på artificiell intelligens, AI, och hur de tror deras yrke kommer förändras på grund av AI. LÄS MER

  3. 3. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Investigating Construction 4.0 Integration in the Greek AEC Industry : Perceptions and Societal Analysis of the AEC Industry

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Ilias Lokovitis; [2021]
    Nyckelord :Forth Industrial Revolution; Construction 4.0; Construction Management; Social Construction of Technology; Integration; Implementation; Fjärde Industriella Revolutionen; Konstruktion 4.0; Byggledning; Social Konstruktion av Teknik; Integration; Genomförande;

    Sammanfattning : The Architecture, Engineering & Construction industry (AEC) is considered one of the largest sectors worldwide and complexed due to the complexity and uniqueness of construction projects. In contradiction to other industries, AEC illustrates high fragmentation, resistance to change, and significantly lower adoption rate of new technology solutions than other industries. LÄS MER

  5. 5. CSR-Marknadsföring inom anläggningsmaskin-branschen : En studie om hur Volvo Construction Equipment använder sig av Corporate Social Responsibility i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tim Ekstrand; Tim Axelsson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Marknadsföring; Konstruktion; Maskin; Anläggningsmaskin; Effektivitet;

    Sammanfattning : ABSTRACT Date: Level: Institution: Authors: Title: Tutor: Keywords: machine 08-06-2020 Bachelor thesis in Business Administration, 15 crSchool of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Tim Axelsson Tim Ekstrand (97/06/22) (97/05/21) CSR – marketing within the heavy machinery industry Aswo SafariCSR, marketing, Construction, Machine, effectivity, construction Research question: How do companies in the construction machinery industry use CSR in their marketing effectively? Purpose: The purpose of this paper is to investigate and thus gain a deeper insight into how CSR is used in marketing in the most efficient way possible in the construction machine industry. The hope is to be able to clarify the uncertainties surrounding CSR in marketing and to be able to provide companies of the construction machinery industry with in-depth knowledge of the subject and to assist with a model for other companies in the industry to use to review the effectiveness of their CSR -marketing. LÄS MER