Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  2. 2. Idrott och hälsa - det osynliga lärandet och den mångfaldiga bedömningen. En fallstudie om elevers uppfattning om lärande och bedömning av praktisk rörelsekunskap inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emanuel Lindberg; [2023-10-09]
    Nyckelord :Physical education; student perception; grading; assessment;

    Sammanfattning : Aim: This study aims to enhance our understanding of how students perceive the assessment and value of practical movement knowledge in physical education and health as determined by a/their physical education teachers. Theory: The theoretical framework employed in this research is a combination of phenomenography and the four knowledge forms: knowledge, understanding, skill, and familiarity. LÄS MER

  3. 3. "Framför allt handlar det om att skapa relationer" : En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anna Björck; [2023]
    Nyckelord :Teaching enviroment; Inclusion; School; Sports and health; Lärmiljö; skola; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera inkluderingsarbete från ett idrottslärarperspektiv, för att ge en bild av hur arbetet med inkludering ser ut och vilka utmaningar lärarna ställs inför. Detta för att bidra med kunskap om hur en god lärmiljö skapas så att fler elever kan ges möjlighet att uppnå kunskapskraven. LÄS MER

  4. 4. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Skotte; Frida Persson; [2023]
    Nyckelord :mental health; eating disorder; social media; body ideal; body positivity; self-esteem; social learning theory; reception studies; psykisk ohälsa; ätstörningar; sociala medier; kroppsideal; kroppspositivism; självkänsla; social inlärningsteori; receptionsforskning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER

  5. 5. Det sociala lärandet på folkhögskolan : En kvalitativ studie om det sociala lärandet på en svensk folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hampus Gärdh; Joachim Hanslofwa; [2023]
    Nyckelord :Social learning; Identity; Folk high school; Socialt lärande; Identitet; Folkhögskolan;

    Sammanfattning : This study focuses on how students at a folk high school in southern Sweden experience social learning and how their identity is affected. The study is qualitative with a hermeneutic approach and the data was collected through semi-structured individual interviews with a total of eight students studying general courses. LÄS MER