Sökning: "Social media advertising"

Visar resultat 16 - 20 av 428 uppsatser innehållade orden Social media advertising.

  1. 16. Linguistic persuasion in fast fashion web advertisements : A study based on responses from Generation Z females in Sweden

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elsa Björklund; [2023]
    Nyckelord :Web advertising; fast fashion; Generation Z; Sweden; linguistic strategies of persuasion; boosters; reader pronouns; directives; rhetorical questions; engagement markers; subject position;

    Sammanfattning : This study examines the response of Generation Z females in Sweden to fast fashion web advertisements incorporating six linguistic persuasion strategies. The aim is to identify which of these strategies can be effectively employed in this context to persuade the targeted demographic. LÄS MER

  2. 17. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  3. 18. Våra plattformar och köpintentioner : En kvantitativ undersökning om konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oliwer Tomczyk; Wilma Pasanen; Nathalie Indiketiya Hewage; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; tillit förtroende; tekniskt förtroende; köpintention; sociala medier; riskbenägenhet; upplevd kontroll; teknisk effektivitet; Facebook och Tiktok;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Nathalie Indiketiya Hewage (01/05/11) Wilma Pasanen (01/08/31)                                Oliwer Tomczyk  (96/03/30)                             Titel: Våra plattformar och köpintentioner - En kvantitativ undersökning om Konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Social media marketing, tillit/förtroende, tekniskt förtroende, köpintention, sociala medier, riskbenägenhet, upplevd kontroll, teknisk effektivitet, Facebook och Tiktok  Forskningsfråga/or: Hur påverkar reklam konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok beroende på kön och ålder?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambandet på reklam mellan Facebook och Tiktok samt konsumenters köpintention. Studiens resultat bidrar till en bättre förståelse för huruvida köpintentionen ändras beroende på plattform och demografiska faktorer, mer specifikt kön och ålder. LÄS MER

  4. 19. The Use Of Colors In Social Media Advertisements : An exploratory study about consumers’ mental response

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Rebecca Nilsson; Lina Krondahl; [2023]
    Nyckelord :Color; Marketing communication; Mental response; Cognition; Emotion; Perception; Red; Blue; Yellow; Instagram; Social media advertisement;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how the use of primary colors in social media advertisements influences consumers’ mental response, which was done by analyzing how consumers responded to the primary colors through cognition, emotion and perception in social media advertising posts. The theoretical framework was built on the concepts of primary colors (e. LÄS MER

  5. 20. An analysis of how video advertising factors influence consumers' impulse purchase intentions — In the context of short-form video

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Huihao Lu; Yating Zheng; [2023]
    Nyckelord :Short-form video advertising; impulsive purchase intention; emotional response; Business and Economics;

    Sammanfattning : Online shopping is gradually becoming a daily behavior in people's lives, and advertising marketing methods based on short videos are also playing an increasingly important role in this trend. Different from pictures and texts, it combines sound and picture, is easy to spread, and contains a lot of information, which conforms to people's habit of using fragmented information. LÄS MER